Column Juridisch:

Spelregels voor solliciteren (deel 1)

U wilt een nieuwe medewerker aannemen. Een vacature plaatsen, kandidaten uitnodigen, een paar leuk gesprekken voeren en… graag maandag beginnen! Was het maar zo makkelijk. Want waar moet u – maar ook de sollicitant – nu echt op letten? Veel werkgevers gaan de mist in als het op de sollicitatieprocedure aankomt. Daarom deze keer: wat zijn gangbare basisregels die de werkgever en de sollicitant in acht moeten nemen?

De wet zegt niet zo gek veel over solliciteren, omdat het arbeidsrecht uitgaat van de situatie dat er al een arbeidsrelatie bestaat. Wel bestaat er een zogenoemde ‘Sollicitatiecode’ én een ‘Sollicitantencode’. De sollicitatiecode bevat basisregels waarvan verwacht wordt dat een organisatie deze in acht neemt. Het doel: een zo open en eerlijk mogelijke sollicitatieprocedure voor iedere sollicitant. Het is overigens niet verplicht dat een organisatie zich aan de sollicitatiecode houdt, maar het is wél een goede leidraad. Volgt u deze leidraad, dan weet u zeker dat u geen wetgeving overtreedt, zoals bijvoorbeeld privacy- of anti-discriminatiewetgeving. De tegenhanger is de sollicitantencode, waarin de basisregels staan waaraan een sollicitant zich idealiter behoort te houden.

Vacature(tekst)

De informatie van de werkgever over de organisatie, de vacature en de sollicitatieprocedure behoren eerlijk, helder en volledig zijn. In de vacaturetekst wordt minimaal het volgende vermeld: functie-eisen, taakinhoud, verantwoordelijkheden, aard van het dienstverband, de arbeidstijden en arbeidsduur, plaats in de organisatie, standplaats, de wijze van solliciteren en de vereiste informatie over opleiding, ervaring, diploma’s en arbeidsverleden.

Indien een psychologische test, assessment of medische keuring onderdeel uitmaakt van de sollicitatieprocedure, dan moet dit vooraf worden aangegeven. Ook een eventuele leeftijdsgrens of voorkeursbeleid moet worden aangegeven, met de (plausibele) reden hiervan. Bedenk overigens dat u als werkgever niet vooraf om een pasfoto mag vragen, maar pas op het moment dat de sollicitant voor een gesprek wordt uitgenodigd.

Voor het (eventuele) gesprek 

Iedere sollicitant behoort een reactie te krijgen op zijn of haar sollicitatie. Dus een bericht van afwijzing, een uitnodiging voor een gesprek of de mededeling dat de sollicitatie wordt aangehouden, met een nadere termijn voor een nader bericht. Het gebeurt in de praktijk helaas nog steeds vaak dat een sollicitant thuis in spanning, maar tevergeefs, zit te wachten op een reactie. Dus ook als u snel die geschikte kandidaat vindt: heb het fatsoen om iedere sollicitant wat te laten weten. Bedenk dat ook afgewezen sollicitanten ambassadeurs voor uw organisatie (kunnen) zijn.

Uitnodiging voor een sollicitatiegesprek

Nodigt u een sollicitant uit voor een gesprek, geef dan informatie over de sollicitatieprocedure en de verwachte duur ervan. Maak ook vóór het sollicitatiegesprek duidelijk of reiskosten worden vergoed. U bent overigens niet verplicht om reiskosten te vergoeden.

En de sollicitant?

Waar de werkgever zich heeft te houden aan de ‘Sollicitatiecode’, geldt voor de sollicitant als tegenhanger de ‘Sollicitantencode’. Hierin staan basisregels waaraan een sollicitant zich idealiter behoort te houden. Crux: de sollicitant mag niet liegen. Hij of zij mag zichzelf natuurlijk in de etalage zetten, maar moet vragen over opleiding, kennis en ervaring wel eerlijk beantwoorden. Met een stalen gezicht beweren dat je het vereiste diploma hebt behaald, terwijl je halverwege de opleiding al bent gestopt, is ‘not done’. Ook mag een sollicitant niet misleiden of relevante informatie achterhouden die van belang is voor de uitoefening van de functie. Ook moet de sollicitant zich kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

In vervolg hierop, de volgende keer in ‘deel 2’ meer over de do’s and don’ts tijdens en na het sollicitatiegesprek.

stijn
Stijn Maas
Geboortejaar: 1977
Bedrijf: Allied Advocaten
Functie: Advocaat/Partner
Specialisatie: Arbeidsrecht
Ondernemers: “Kunnen mij altijd vrijblijvend bellen. Hoe benader ik klanten? Ik geloof in een persoonlijke benadering en een goede en duurzame samenwerking met klanten. Niet een kantoor staat u bij, maar de mens en advocaat Stijn Maas. Zoals ik mens ben, ben ik ook als advocaat: no nonsens en down-to-earth. Laagdrempelig en praktisch.”
Motto: “Als specialist arbeidsrecht bied ik praktisch, betaalbaar en laagdrempelig arbeidsrechtadvies voor particulier en MKB-ondernemers, zodat de arbeidsrechtadvocatuur voor een bredere groep mensen bereikbaar wordt. Dit doe ik met mijn unique selling points: een brede blik, betaalbaar en betrokken.”
smaas@alliedadvocaten.nl

Klik hier voor een overzicht van alle geplaatste columns

Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text. captcha txt
0