Column: Het strategisch spel van fashion- en schoenenretailers
Turbulentie

Fashion en schoenen worden omnichannel vechtmarkten. En dat worden zij steeds sneller en intensiever. Volgens ING liep de non-food omzet in 2013 gemiddeld met 4,5 procent terug en een vederlicht herstel van de economie gaat deze trend niet keren. Nederlandse fashion- en schoenenretailers zullen daarom in 2014 moeten kiezen voor een niche, voor consolidatie, voor een vijandige overname of voor afbouw. De huidige strategie continueren biedt weinig tot géén perspectief. Dit heeft met retailbrede ontwikkelingen te maken: de inkomsten staan onder druk en de kosten stijgen, wat resulteert in lagere winstmarges. Toetreding van agressieve, snelle internationale en online concurrenten zorgt voor verdere druk op het resultaat. Daarnaast zoeken traditionele retailers naar omnichannel bestaansrecht, met de opkomst van de snel groeiende online en mobiele kanalen.

De turbulentie in de fashion en schoenen wordt veroorzaakt door een aantal – ook onderling gerelateerde – factoren: moeilijke economische omstandigheden, snelle technologische ontwikkelingen en een veeleisende consument. De stijging van grondstofprijzen en de zwakke euro zorgen voor stijging van de productiekosten, logistieke kosten en importheffingen. Daar komt een prijsgevoelige consument bij die getroffen wordt door bezuinigingen en het besteedbaar inkomen ziet teruglopen. Ook is Nederland overbewinkeld en moeten gemeenten en vastgoedinvesteerders op zoek naar nieuwe manieren om traffic naar de winkelstraten te trekken en het fysieke winkelkanaal aantrekkelijk te houden. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de consument genoeg ruimte voor verbetering ziet voor winkels van fashion en schoenenretailers, waaronder een comfortabelere inrichting, aanwezigheid van online en mobiele kanalen in de fysieke winkel en beter gekwalificeerd personeel.

Online en mobiele kanalen zijn in de fashion- en schoenenretail enorm in opkomst. Volgens Thuiswinkel.org zijn de snelste stijgers van de grote online segmenten: in de eerste helft van 2013 is online € 395 miljoen uitgegeven aan kleding en schoenen. De vaak agressieve toetreding van online retailers is een belangrijke drijver van deze groei en vormt een bedreiging voor de Nederlandse fashion- en schoenen retailers. Ook aan recente faillissementen van fashionketens met meer dan 100 vestigingen is te merken dat het buiten zwaar weer is. De koopkracht van consumenten staat onder druk, online toetreders veroveren snel marktaandeel en de traffic in de winkelstraten neemt steeds verder af.

Ouke-Arts
Ouke AertsTurbulentie
Woont in Utrecht  “De perfect bereikbare stad van kennis en cultuur”
Wordt blij van doeners die durven te denken
Ziet Communicatie als de functie van kleding
Voorbeeldwinkel: “Threadless en Hello Fashion (Monique van Heist)” 
Shopt graag online bij American Apparel
Een man kan niet zonder: “Smoking”

Oorzaken genoeg voor druk op de marges en terugloop van de inkomsten

De gevolgen zijn hierboven geschetst: minder omzet, meer concurrentie en meer leegstand. Tegelijkertijd is te zien dat veel winkels van failliete ketens een doorstart maken, overgenomen worden door concurrenten en er omnichannel antwoorden worden geformuleerd op online toetreders. Er zijn voor fashion- en schoenenretailers dus ook kansen in 2014. Wie het strategisch spel goed speelt en durft te kiezen, vergroot de kans om te winnen.

Ouke Arts is partner bij strategie adviesbureau Thaesis. Met adviesproposities op het gebied van inspiratie, strategie en transitie voert Thaesis strategische projecten uit voor bedrijven in een snel veranderende markt.

www.thaesis.com

Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.