Sinds het faillissement van V&D zijn voormalige V&D fashionklanten 16 procent minder aan kleding uit gaan geven. Dat blijkt uit een analyse van GfK. Het onderzoeksbureau analyseerde het koopgedrag van ex V&D klanten aan de hand van het continue aankoopgedrag onderzoek.
Het bedrijf vergeleek cijfers over de periode mei t/m juli 2015 met dezelfde maanden dit jaar. Daaruit blijkt dat de voormalige kopers van kleding bij V&D een groter deel van hun kledinguitgaven online zijn gaan besteden. In de maanden mei-juli 2016 besteedden zij 16 procent online, wat ruim 30 procent hoger was dan in dezelfde periode in 2015.
De daling in uitgaven is een gevolg van minder aankoopmomenten, waardoor gemiddeld per koper 19 procent minder kledingstukken zijn gekocht. Er zijn wel duurdere artikelen gekocht: de gemiddelde prijs per stuk is met 4 procent gestegen. Ex-V&D klanten hebben minder afgeprijsde artikelen gekocht in de onderzochte periode.
Veel artikelen bij V&D werden met een prijskorting gekocht. Het aandeel in de aanbieding gekochte artikelen bij V&D lag 1,5 keer zo hoog als in de hele fashionmarkt. Jaarlijks werd door V&D klanten circa 500 miljoen euro uitgegeven aan kleding bij V&D.