8 toepassingen van AI in de modebranche

8 toepassingen van AI in de modebranche

“Tijdens mijn recente bezoek aan een modebeurs concludeerde ik dat er nog veel te doen is op het gebied van AI-implementatie,” vertelt Willeke Klinker. Met 25 jaar ervaring in de modebranche, als docent aan de TMO Fashion Business School en als lid van een landelijk netwerk voor AI-implementatie in de samenleving, onderwijs, overheden en het bedrijfsleven, benadrukt ze: “We kunnen deze technologie echt in ons voordeel laten werken.”

Wat zijn een aantal toepassingen van AI in de modebranche? We zetten er acht op een rij.

  1. AI-gebruik voor webshop-productbeschrijvingen
    ChatGPT kan helpen bij het genereren van productomschrijvingen. Dat scheelt veel tijd.
  2. AI-inspiratie voor advertentieteksten
    ChatGPT biedt tekstinspiratie voor advertenties. Vraag de chatbot bijvoorbeeld om suggesties, op basis van je aanwijzingen in de prompt. Sommige marketingafdelingen maken alleen op deze manier nog de advertenties.
  3. AI-ondersteuning voor creatieve processen
    Met de inzet van AI kun je creatief zijn, zegt Klinker. Creatieve professionals kunnen AI bijvoorbeeld gebruiken voor ontwerpen. “Als je 100 creatieve professionals vraagt om met behulp van AI een oranje bodywarmer te creëren, zul je toch 100 verschillende ontwerpen krijgen. Het gaat niet zozeer om de prompts die een ontwerper invoert, maar om wat hij of zij vervolgens met de door de AI gegenereerde content gaat doen. Daar komt de creativiteit van de mens bij kijken.”
  4. AI-tool voor ‘wayfinding’
    Robots kunnen in grote winkels, of op beurzen, klanten en bezoekers de weg wijzen. Dit bespaart medewerkers veel tijd.
  5. AI-gegenereerde modellen
    Bij het Amsterdamse bedrijf Lalaland.ai gebruiken ze levensechte paspoppen die met behulp van AI zijn gemaakt. Je kunt een kledingmerk op verschillende modellen tonen, bijvoorbeeld een pop met maat 36 of juist een zwangere paspop. Het gebruik van deze modellen bevordert bovendien diversiteit door de representatie van verschillende lichaamstypes en nationaliteiten.
  6. Virtuele paskamers en 3D voetscanners
    Er zijn speciale tools die je helpen bij het vinden van de juiste maat en pasvorm. Het enige wat je hoeft te doen is je gewicht, lengte en lichaamstype in te voeren. Daarnaast zijn er voetscanners die niet alleen de lengte en breedte van de voet meten, maar ook de voetboog en instap. Deze scanner doet vervolgens suggesties voor schoenen die goed bij de drager zouden kunnen passen. Dit doen ze bijvoorbeeld al bij schoenenketen Omoda.
  7. AI in de boekhouding
    Boekhouders zijn schaars en verkoopinzichten zijn cruciaal. Het is daarom mogelijk om in een AI-boekhoudprogramma te investeren. Een fabrikant van herenmode vertelde de redactie: “Hoewel het AI-gedreven boekhoudprogramma een aanzienlijke investering was, verdienen we deze snel terug. De verrassende eenvoud van het implementeren van AI in onze boekhouding heeft ons positief verrast.”
    AI voor personal pricing
    Sommige winkels passen gepersonaliseerde prijzen toe op kledingstukken. Hoewel alle klanten waardevol zijn, leidt personal pricing tot variërende beloningen op basis van aankoopgedrag. Klanten in een specifieke categorie ontvangen bijvoorbeeld een e-mail met een exclusieve aanbieding, waarbij de kassa automatisch weet dat deze aanbieding alleen geldig is voor die specifieke klanten.

Dit stuk werd eerder gepubliceerd in TRED 3, 2024. 

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0