ABN AMRO: aantal kledingwinkels fors gedaald
Het aantal kledingwinkels is sinds het begin van de coronapandemie aanzienlijk gedaald, meldt ABN AMRO op basis van transactiedata. Het aantal winkels dat kleding verkoopt daalde ruwweg 10 procent tussen januari 2020 en afgelopen augustus. Vooral schoenenwinkels en verkooppunten van dames- en kinderkleding hebben het moeilijk.
Het aantal fysieke winkels daalt al jarenlang, maar de afname is afgelopen jaren versneld door lockdowns en onlineshoppen. Door de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en forse kostenstijgingen komen de kledingwinkels extra in de problemen.
De gestegen kosten worden deels doorberekend aan de consument, aldus ABN AMRO. Zo is dames- en herenkleding gemiddeld 10 procent duurder geworden sinds februari vorig jaar en de prijs van baby- en kinderkleding is bijna 13 procent opgelopen. Consumenten zijn door de hogere prijzen beter op hun uitgaven gaan letten. De bestedingen in fysieke winkels liggen dit jaar gemiddeld 2,2 procent onder het niveau van 2019.
Dit jaar kwamen al meerdere modeketens in financiële problemen. Vorige week zijn Vero Moda, Vila en Pieces nog failliet gegaan.
Bron: ABN AMRO