In 2016 verdampte ruim 9 procent aan verkoopvolumes van (fysieke) schoenenwinkels, waarbij 193 vestigingen sloten. Dat concludeert ABN Amro in zijn rapport ‘Schoenbranche voor uitdagingen’.
Voor 2017 wordt een vertraging van de krimp in verkoopvolume verwacht. Niettemin staat de branche volgens het rapport voor prangende uitdagingen. “Door de forse concurrentie daalden de winstmarges vorig jaar opnieuw, en wij voorzien dat het aantal schoenenwinkels in 2017 verder afneemt.”
De bestedingen van de consument aan schoenen dalen al vijf jaar op rij. Tegelijkertijd stegen de online bestedingen aan schoenen: met 44 procent in 2016. Naast de online propositie is volgens het rapport ook de vergrijzing een uitdaging voor de branche. “Vooral de kleinere partijen staan hierin voor uitdagingen. In het gebruik van ‘pasvormen’, een uitbreiding van het businessmodel en data-analyse is een wereld te winnen. Daar liggen de kansen voor ondernemers in deze branche. Service en expertise gaan het verschil maken.”
Het volledige rapport is hier te lezen.