Mede-eigenaar herenschoenenmerk Berkelmans: Bjorn Oomen
Bjorn Oomen is mede-eigenaar van het
herenschoenenmerk Berkelmans.
Het geklede segment is enigszins wisselend geweest, vertelt Oomen.
“We hebben aardig wat geklede schoenen verkocht, al hadden we
verwacht dat de verkoop hiervan in de winkel beter zou zijn na de
coronaperiode met meer feestjes en andere gelegenheden.” Om die
verwachtingen aan te pakken, heeft Berkelmans zich ingespannen om
hun collectie een sterker karakter te geven en een duidelijkere visie te
presenteren met het merk.
“Het geklede zit in ons DNA, maar er mag wel een kleine verschuiving in
zitten. We richten ons nu dus op schoenen met een sportieve uitstraling,
die toch netjes zijn. We zitten daarmee in een tussengebied. Het hybride
verhaal is ons uitgangspunt, en daar scoren we momenteel het beste
mee.” Oomen heeft de schoenenmarkt zien verschuiven. “Een paar
jaar geleden was de verkoop bij ons voor 50 procent gekleed, nu is dat
ongeveer 20 tot 30 procent. 70 procent van de schoenen heeft dezer
dagen een sportievere uitstraling.”
De kleine koerswijziging houdt Berkelmans druk bezig. “Het volledig
uitrollen van de nieuwe marketingstrategie is een uitdaging. Voor ons
bedrijf draait het niet alleen om de cijfers, maar ook om de mensen
achter de schermen zoals de marketing. Het in goede banen leiden
kost best wat tijd en energie, al ben ik erg enthousiast over de nieuwe
ontwikkelingen. We krijgen onder andere een nieuw logo, en ook de
schoenen worden in detail aangepast. Zo gaan we bijvoorbeeld werken
met nieuwe huiskleuren.”
Nieuwe materialen
In de nieuwe herfst-/wintercollectie 2024/25 is veel gewerkt met
nubuck. Verder vind je veel donkergroen, taupe en bruin in de collectie,
grain materialen en hier en daar een printje. “De schoenen zijn over het
algemeen meer ‘clean’ dan in voorgaande jaren”, zegt Oomen. “We
hebben veel mooie met de hand uitgepoetste cognac leersoorten.
Dat is in onze prijsklasse vrij uniek. We werken met een nieuwe
leerleverancier uit Italië die een nieuwe manier van uitpoetsen heeft
ontwikkeld, waardoor de schoen langer mooi blijft. Verder hebben we
voor bijna al onze zolen EVA of rubber gebruikt, ook met het oog op het
comfort van de schoen. Dat wordt steeds belangrijker.”
Kansen dit jaar
“Ik geloof nog steeds dat als je netjes je werk doet, iedereen te woord
staat en de service geeft die je zelf zou verwachten, je nog altijd het
verschil kunt maken.” Oomen benadrukt dat het belangrijk is om positief
te blijven en vooruit te kijken. “Dan win je al een deel van de strijd in tijden
van minder gunstige marktomstandigheden. Natuurlijk gaan er ook
weleens dingen bij ons mis. Maar ik probeer tegenslagen te relativeren.
Als ik weet dat ik iedereen netjes heb geholpen en aan iedereen heb
gevraagd of ze tevreden zijn, dan weet ik dat ik mijn best heb gedaan. Ik
probeer retailers zo ook te helpen bij de inkoop. De afstand tussen een
merk en de retailer moet namelijk niet te groot worden.”