Shopping 2020, dat was donderdag 15 oktober het thema van een ledenbijeenkomst van SeLL de Langstraat. Sprekers waren Veronique Bulthuis van de Rabobank Rotterdam, Michiel Poppen directeur marketing en communicatie Meeùs en van de 600 experts van Shopping 2020, en John Terra: research director retail Q&A research & consultancy en verbonden aan de Winkel van de Toekomst in Den Haag.
Veronique Bulthuis vertelde onder meer over veranderingen die er te verwachten zijn in de keten van producent naar consument. Bepaalde schakels daartussen zullen volgens haar weg gaan vallen, waardoor fabrikanten veel dichter op consumenten komen te zitten. Verder kunnen aan de hand van bijvoorbeeld pingedrag, aankooppatronen van consumenten inzichtelijk worden gemaakt.
Volgens Michiel Poppen wordt goed inspelen op de wensen van klanten steeds belangrijker. Social media en internet spelen daar nu al een grote rol in, wat in de toekomst alleen nog maar toe zal nemen. De taal van je klant spreken wordt daarbij bepalend. Poppen liet zien dat fabrikanten van onderhoudsproducten vaak spreken over schoencrème, terwijl consumenten zoeken op schoenpoets of schoensmeer.
Tot slot ging John Terra in op de Winkel van de Toekomst. Daar kun je bijvoorbeeld met zogenoemde ‘heat mats’ precies meten waar over een dag gezien de meeste mensen in de winkel zijn geweest. Een ander voorbeeld dat Terra gaf was de interactieve spiegel, waarmee bijvoorbeeld vrouwen opzoek naar lippenstift, een exact advies kunnen krijgen voor een lippenstift passend bij hun huid.
Het werd een interactieve bijeenkomst, waar de zestig leden die op de bijeenkomst waren afgekomen regelmatig vragen stelden aan de sprekers en met hen ideeën uitwisselden.
Volgende week donderdag, 22 oktober, organiseert de schoen- en ledersociëteit haar volgende bijeenkomst. Die wordt gehouden in het gloednieuwe distributie- en assemblagecentrum van Tesla in Tilburg. Daar kunnen leden en introducees onder meer zelf in een Tesla rijden en krijgen zij een rondleiding door het centrum. Verder houdt ontwerper van brillen en horloges, Jos Baijens, een lezing. Deelname kost 30 euro. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Daarbij hebben Leden van SeLL de Langstraat voorrang.
Op 10 december volgt de uitreiking van de Gouden Koe.