Detailhandelaren hebben weer meer verkocht; de verkopen namen in het eerste kwartaal van 2015 met bijna 2,5 procent toe. Dit was het vierde kwartaal op rij waarin de detailhandel meer wist te verkopen. Dit maakte het CBS vandaag bekend in de Kwartaalmonitor Detailhandel.
Beperkte omzetgroei door lagere prijzen
Ondanks hogere verkopen (volume) bleef de omzetgroei van de totale detailhandel beperkt met 0,6 procent. Dit kwam doordat de prijzen daalden ten opzichte van een jaar eerder. Bij de winkels in voedings- en genotmiddelen stegen omzet en verkopen met bijna 2 procent. De beperkte omzetgroei van de winkels in non-foodartikelen was geheel toe te schrijven aan hogere verkopen aangezien de prijzen in deze winkels daalden met gemiddeld bijna 2 procent.
Consumenten en winkeliers positief
Consumenten gaven meer uit in de detailhandel, vooral aan duurzame goederen en voeding. Bovendien was het consumentenvertrouwen voor het eerst in 7,5 jaar positief. Ook de winkeliers zijn optimistisch; het ondernemersvertrouwen bereikte de hoogste stand (9) in zes jaar en de verwachtingen voor het tweede kwartaal zijn positief.
Afbeelding: Omzetontwikkeling detailhandel, eerste kwartaal 2015