De winkel van Huisman Schoenmode

 De winkel van Huisman Schoenmode

Silke huisman

“Wat me overhaalde, is dat je in de winkel dicht bij mensen staat”, vertelt Silke Huisman, eigenaresse van Huisman Schoenmode. Silke behoort tot de vierde generatie die de winkel runt in Huissen, die haar overgrootvader in 1929 begon als een schoenmakerij. Zelf heeft ze een hart voor mode, vertelt ze. Ze volgde verschillende modeopleidingen en wist niet direct welke richting ze op wilde in de modebranche. Toch viel haar keuze op de schoenenbranche. “Je kunt mensen echt verder helpen met goed persoonlijk advies. Bovendien vind ik het ook erg leuk om met mijn familie samen te werken.” Bij Huisman Schoenmode is het uitgangspunt voor het soort schoenen dat de winkel verkoopt de modische comfortschoen, in het midden- tot hoogsegment. Verder proberen ze steeds meer podologische kennis te integreren in hun werkwijze, legt Silke uit, al worden er geen zware orthopedische schoenen verkocht in de winkel.

Hoe selecteren jullie de merken in de winkel?

“De merken die we kiezen, zijn vooral gericht op de verschillende voettypes die we vaak in de winkel zien: platte voeten, brede voeten en knobbels op de tenen. We letten op schoenen die een goede afwikkeling van de zolen bieden, maar ook op hoe buigzaam de zolen zijn. We spelen ook sterk in op de vraag in de winkel, wat vaak resulteert in een uitgebreide selectie van comfortschoenen. Zowel voor heren als dames zoeken we naar schoenen die comfortabel aan elke voet voelen. Het helpt als de schoenen gemaakt zijn van mooie, zachte materialen, zoals die van Gabor, Xsensible en Via Vai. Verder streven we ernaar om het aanbod en de prijsopbouw zo te organiseren dat we iedereen kunnen helpen.”

Gaan er ook productgroepen of merken minder goed dan verwacht? 

“We zijn gestopt met het verkopen van kinderschoenen omdat de vraag steeds kleiner werd. Ook hebben we afscheid genomen van meer modische merken. Bij de heren zien we de vraag naar geklede schoenen de afgelopen jaren afnemen. Hoewel we een breed assortiment aan herenschoenen hebben, doen mannen langer met een paar schoenen. Als ik zou moeten kiezen wat op dit moment iets minder goed gaat, dan is het misschien wel de verkoop van de nette herenschoenen van Floris van Bommel; die loopt wat minder. De herenschoenenmarkt begint een uitdagende markt te worden. Bovendien is de keuze in merken voor herenschoenen ook wat beperkter. Momenteel kijk ik naar Asics en HUB, die sport- en casual schoenen aanbieden. Mannen zijn over het algemeen ook op zoek naar comfortschoenen, zoals casual schoenen, in plaats van geklede schoenen. In het straatbeeld zie ik ook dat mannen voornamelijk……

Benieuwd naar het complete artikel?

Neem hier een abonnement op TRED

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0