De winkel van Rameau Voetzorg & Schoenmode: ‘Totale voetzorg op één adres’

De directie (v.l.n.r.): Mads, Cor en Annegien Rameau

Het verhaal van Rameau Voetzorg & Schoenmode begint 34 jaar geleden, toen de zaak zijn intrede deed in Sneek. “We zijn van origine een orthopedisch, maatschoentechnisch bedrijf,” vertelt Cor Rameau, de directeur- samen met echtgenote Annegien Rameau. “Onze wens was altijd om een multidisciplinair bedrijf op te zetten, waar voetzorg centraal staat. We wilden niet alleen maatschoenen aanbieden, maar mensen ook van advies voorzien en over een afdeling podologie en podotherapie beschikken.” Deze wens heeft het bedrijf begin dit jaar kunnen realiseren. “We hebben een volwaardige schoenwinkel weten op te zetten, met verkoop van alle bekende merken die verantwoord schoeisel hoog in hun vaandel hebben staan.” In de winkel is een multidisciplinair team te vinden dat de klanten op verschillende manieren kan helpen. “Er is een medisch pedicure aanwezig, een register-podoloog, een podotherapeut, een vijftal gediplomeerde schoentechnici en twee dames voor de verkoop. Als de klant niet uit de voeten kan met het confectieschoeisel, dan kunnen wij een schoen op maat bieden. De medisch pedicure en registerpodoloog helpen bij het aanmeten van de zolen en een podotherapeut screent de voeten. We bieden totale voetzorg aan op één adres.”

Voetzorg voor iedereen
De winkel van Rameau is onlangs ingrijpend verbouwd. Zo is er 300 vierkante meter aan het totale oppervlak van de zaak toegevoegd, die over een totaal van 900 vierkante meter beschikt, inclusief de paskamers en werkplaatsruimte. De winkelvloer neemt 450 vierkante meter in beslag. “We hebben nu alle ruimte voor de verschillende disciplines,” vertelt Rameau. “Het modewoord is ‘beleving’ en dat is ons wel gelukt. Er hangt door de nieuwe inrichting een ontspannen sfeer in de winkel. We hebben ons wat losgemaakt van een medische uitstraling en zijn toegankelijk voor een breder publiek. We proberen zo laagdrempelig mogelijk te zijn. Klanten hebben niet meer zo de indruk dat ze in een medische speciaalzaak komen- het is een schoenwinkel.” Hoe deze laagdrempeligheid is gerealiseerd? “Veel van onze collega’s werken met een wachtkamer. Bij ons is dat de schoenwinkel. We hebben verschillende leestafels waar de klanten geïnformeerd kunnen worden, maar er is ook plek om rustig schoenen te passen. De cliënt die voor een maatschoen komt heeft niet meer dat hele medische wachtkamergevoel. Hij zit nu relaxed in de winkel op zijn beurt te wachten.” Zoon Mads Rameau sluit aan bij het gesprek en vertelt: “Alle specialisaties zijn op afspraak. Als de cliënten die hier voor komen eventjes moeten wachten, zorgen wij dat ze een kopje koffie of thee krijgen en als ze worden opgeroepen, dan komen ze in een behandelkamer die per discipline professioneel is ingericht. We willen ons onderscheiden met een grote ruimte waar we de mogelijkheid hebben om loopanalyses te maken met hulp van opnameapparatuur. Met een cameraopstelling kunnen we het looppatroon opnemen en de klant het verschil laten zien dat een verantwoorde schoen of een voetbed zou maken.”

Vernieuwing en verjonging

De interieurverzorging van de vernieuwde winkel was in handen van het Groningse bedrijf Vorm Martini. “De verschillende aspecten van de zaak zijn nog meer één geheel geworden,” vertelt Mads Rameau. “De winkel is echt vernieuwd en dat wordt extra versterkt door de services die we bieden. Voorheen gaven we de klant advies en ging deze vervolgens vaak in de stad kijken voor een paar schoenen dat op het advies aansloot, maar nu gaat de klant samen met ons op zoek naar die juiste schoen.” De vernieuwing heeft volgens Mads ook voor een verjonging van de bezoekende klanten gezorgd. “We hebben een grote groep bezoekers. Eerst kwamen er voornamelijk ouderen in de zaak, maar nu kunnen ook dames van eind 20 en begin 30 hier goed slagen met bijvoorbeeld een leuke sneaker. Voorheen kwam zo’n 80 procent op advies of verwijzing van de arts bij ons binnen, maar nu komt een veel groter deel zelf binnenstappen om op zoek te gaan naar een verantwoorde schoen. De klant voor de maatschoen groeit nog steeds, maar de consument die gewoon langskomt doet dit ook vaker. We hebben ons in het verleden wat minder onderscheiden in deze doelgroep, maar nu proberen we een breder publiek aan te boren.” Cor Rameau vult aan: “We draaien inmiddels een halfjaar met de vernieuwde winkel en krijgen nog regelmatig te horen dat onze zaak er mooi en huiselijk uitziet.” De verbouwing heeft volgens de ondernemer duidelijk vruchten afgeworpen: “De schoenenverkoop is met ruim 50 procent gestegen!” Het aantreden van de nieuwe generatie heeft ook een rol gespeeld in het uitvoering van de vernieuwing; “Ik ben inmiddels 63 en heb een zoon die staat te trappelen om de zaak over te nemen. Je wil een gezond en toekomstbestendig bedrijf achterlaten om daarbij te helpen en met deze verbreding zetten we echt in op de toekomst.” De ondernemer omschrijft zichzelf als passievol, gedreven en klantgericht. “Ik heb een drive om maar door te gaan,” vertelt hij. “Dit verlang ik niet alleen van mezelf, maar ook van mijn medewerkers. We hebben een geweldig team dat dit ook uitstraalt.” Op de vraag wat hem tot een eigentijdse ondernemer maakt, springt Mads in; “Zijn zoon!” Cor, lachend: “Ik moet zeggen dat ik merk dat hij elan in de zaak brengt en mij nieuwe energie geeft. Hij pakt zaken op die ik laat liggen en dat heeft ook een positief effect op de medewerkers. Een ondernemer moet meebewegen met wat er om hem heen gebeurt. Stilstaan is achteruitgaan, dat merk ik ook wel.”

Kennis en comfort
“We kunnen de klant die een goede, verantwoorde schoen en persoonlijk advies wil hebben perfect helpen,” zegt Cor Rameau. “Dit heeft ook te maken met de merken die wij nu voeren.” In de zaak van de familie Rameau zijn onder andere de merken Durea, Xsensible, Wolky, Panama Jack, Mephisto, FinnComfort, Meindl, Lowa en Solidus verkrijgbaar. De winkel biedt ook een eigen collectie herenschoenen, die op bestelling geproduceerd worden. “We bespreken de verschillende kleurvariaties en materialen met de klant en ontwerpen zelf de leesten.” Ook wordt de kousencollectie van Sockwell aangeboden; “lichte compressie- en comfortkousen waar we leuk mee scoren.” Mads: “Iedere winkel heeft wel een assortiment aan onderhoudsmiddelen, schoencrème en spuitbussen- wij werken ook met vakmensen die als geen ander weten hoe je de schoenen moet verzorgen en bieden de klant de mogelijkheid om plaats te nemen op een speciale stoel, waar ze hun schoenen kunnen laten poetsen.” Cor Rameau vertelt: “Onze collectie bestaat uit schoenen die allemaal over verschillende wijdtematen, uitneembare voetbedden en eerlijke materialen beschikken. Dat is de kracht. Het belangrijkste is dat wij geschoold personeel hebben dat weet welke voet bij welke schoen hoort. Je kan nog zo’n mooie collectie hebben staan, maar als je niet weet wat je er mee moet, dan heb je een probleem,” stelt de ondernemer. Voor de inkoop van de collectie brengt het team twee keer per jaar een bezoek aan C.A.S.T. “We volgen de mode met een kritisch oog en kijken naar wat de leverancier ons aanbiedt. We durven ook weleens ‘nee’ te zeggen of een seizoen over te slaan. De items moeten aansluiten op onze schoenvisie, vooral als het op comfort aankomt.” Belangrijke punten waar op gelet worden zijn het materiaalgebruik, de snit, stabiliteit en stevigheid van de schoen. “Deze moet comfort bieden en pasvorm-technisch goed in orde zijn.”

Verder verdiepen
Rameau Voetzorg & Schoenmode maakt gebruik van het Shoematic-kassasysteem van Vlot Solutions. “Hier wordt ook de module Orthomatic aangeboden, die wij vanuit de orthopedie hanteren,” vertelt Cor Rameau. “Dit klantensysteem geeft op naam aan wat een klant eerder al heeft aangeschaft. Hiermee kunnen we hen beter helpen en ook navragen of de vorige aankoop goed is bevallen.” De winkel is aangesloten bij inkooporganisatie ANWR-Garant en is lid van Podo Linéa. “Dit is een goede aanvulling op onze verkoop van schoenen, wat toch een vak apart is. ANWR sluit goed bij ons aan, zeker met de Podo Linéa-tak. Deze kan ons uitstekend helpen bij de marketing en de verkoop van onze schoenen.” Social media heeft op het gebied van promotie en klantenbinding een grotere rol ingenomen. “Ik merk dat daar nog veel mogelijkheden liggen,” zegt Mads Rameau. “Laatst hadden we 2 weken lang onze sale wat extra gepromoot op internet. Daar kregen we veel reacties op. We zien dat wat we nu doen, nog meer onder de aandacht van de mensen kan komen.” Facebook is het belangrijkste online platform voor de zaak, maar ook Instagram wordt opgepakt. Een eigen webwinkel is niet aan de orde. “Wij participeren wel in de online verkoop als onderdeel van Topshoe,” verklaart Cor Rameau, “maar we hebben op het moment niet de intentie om er zelf wat mee te doen.” Mads vult aan: “Er wordt via Topshoe goed verkocht, waardoor onze voorraad sneller doorloopt, maar we geloven nog steeds in de fysieke winkel. Daar maken we ons ook sterk in.” Cor Rameau besluit: “We blijven doen waar we goed in zijn en blijven daarin dicht bij onszelf. Dit is waar wij voor staan en waar we ons verder in willen verdiepen.”

     

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0