De winkel van: SchoenenZaken

De winkel van SchoenenZaken

 

Herenschoenenzaak ‘SchoenenZaken’ bestaat nog niet zo lang. In 2017 startte Joël Timmerman met Paul Vetter de winkel in Groningen, en sinds twee jaar is ook vestigingsmanager Huilbrecht Brinkman mede-eigenaar. Terwijl het in de kledingmode typisch is dat je een zaak hebt die zich richt op heren, zie je dat in de schoenenbranche eigenlijk niet. “Meestal staat de vrouwenschoen centraal in schoenenwinkels, daarna de kinderschoenen en de herenschoenen vind je vaak linksachter in de hoek”, legt Joël uit. “Wij dachten daarom: het is tijd voor schoenenwinkel speciaal gericht op herenschoen, en dat heeft goed uitgepakt!”

Toch had de winkel geen voortvarende start. Kort na het begin van het avontuur kwam corona om de hoek kijken, terwijl de mannen van SchoenenZaken in april 2020 net een tweede winkel waren begonnen in Zwolle. “Dat was ontzettend ongunstig; het heeft er enorm ingehakt”, vertelt Joël. “Gelukkig hebben we het toch overleefd door een hele loyale en grote klantenkring, ook al hebben we maar kleine winkels.”

Die klantenkring hebben jullie wel heel snel opgebouwd. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

 “Vanaf het begin zijn we heel actief met het opbouwen van onze klantenkring op LinkedIn. Het netwerk dat we op dat platform hebben opgebouwd, heeft ons ons door die moeilijke periode heen geholpen. Wanneer mensen iets kochten in de winkel, dan vroegen we ze of ze het leuk zouden vinden om te ‘connecten’ via LinkedIn; veel klanten wilden dat wel. Veel klanten in ons segment – midden tot hoog – hebben een goede baan en ook een LinkedInprofiel. Er was toen ook nog geen andere schoenenwinkel actief op LinkedIn, dus wat dat betreft hadden we veel ruimte. Inmiddels heeft onze bedrijfspagina op LinkedIn wel 7500 connecties. Zelf heb ik 20.000 connecties en mijn compagnon heeft er een stuk 9142. Veel connecties hebben we gaandeweg toegevoegd aan ons netwerk.”

Wat vertellen jullie allemaal op jullie bedrijfspagina op LinkedIn?

“Eigenlijk nemen we de klant overal in mee, dus we posten niet alleen over onze successen. In coronatijd durfden we te vertellen dat het niet goed ging – we speelden toen open kaart en dat heeft veel ‘good will’ opgeleverd. Tijdens corona bleef de omzet voor een deel op peil, en dat hebben we dus echt te danken aan die trouw klantenclub die schoenen bleven kopen. De andere helft aan verlies hebben we moeten opvullen uit onze eigen portemonnee. Wat dat betreft hadden we net pech, we kwamen niet in aanmerking voor allemaal potjes of steun vanuit de overheid.

Tegenwoordig zijn we ook actief op LinkedIn, waar we onze avonturen delen, zoals de evenementen die we organiseren. Een voorbeeld hiervan zijn de…………

Benieuwd naar het complete artikel?

Neem hier een abonnement op TRED

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0