De winkel van Van Mourik Schoenen
“Ik heb veel geleerd van mijn opa, die hier tot zijn 94e werkte, altijd strak in pak en netjes geknipt”, vertelt Jeffrey van Mourik, mede-eigenaar van de familiewinkel Van Mourik Schoenen in Sliedrecht. Hij is samen met zijn vrouw Suzanne eigenaar van de zaak, die al sinds 1913 bestaat. Jeffrey behoort tot de vijfde generatie die in de schoenenwinkel werkt. Zijn 70-jarige vader werkt tot op de dag van vandaag in de winkel, en ook de zus van Jeffrey is actief met marketingactiviteiten en het plaatsen van orders achter de schermen.
De winkel is heel groot. Het beslaat drie verdiepingen en heeft 700 vierkante meter winkeloppervlakte tot zijn beschikking. Het interieur van de winkel is een combinatie van modern en oud, om de geschiedenis van de winkel te representeren. Zo zijn er oude lampen, een oud bankstel en een oude kassa te vinden, maar zijn er ook moderne elementen zoals een leren en stenen wand verwerkt. “Het is in ieder geval niet zo strak dat je geen schoenen durft op te pakken.”
Wat maakt jullie winkel onder andere uniek?
“We hebben een zeer breed assortiment. In de winkel is er een permanente outlet op de eerste etage, wat altijd klanten trekt. Bovendien biedt de winkel een breed scala aan schoenen voor jong en oud, voor heren, dames en kinderen. We zijn ook gespecialiseerd in hele grote en kleine maten schoenen. In onze winkel vind je standaard een tafel waarop de maten 34 of 35 staan, maar ook hele grote schoenen met maat 47 of 48. We hebben inmiddels een klantenkring opgebouwd die ons weet te vinden voor zowel kleine als grote maten.”
Ervaren jullie veel concurrentie op de markt?
“Er zijn niet zoveel kleine schoenenwinkels meer om ons heen; veel zijn verdwenen door de coronatijd of vanwege de hoge huurprijzen. Maar klanten komen soms ook naar ons omdat andere winkels niet zo’n uitgebreid aanbod hebben. Daarnaast merk ik dat veel winkels stoppen, of op zijn minst binnen de komende vijf tot zeven jaar zullen stoppen, omdat de eigenaren tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan zitten en er geen opvolger is. Ik zie ook vaak oudere retailers op beurzen, zonder jongeren naast hen. Ik vrees dat er de komende jaren nog meer schoenenwinkels zullen verdwijnen.”
Welke merken verkopen jullie onder andere?
“We verkopen herenschoenen van merken als Floris van Bommel, Giorgio, Greve, Australian Footwear, Blackstone en Nubikk. Voor dames verkopen we merken als Gabor, Xsensible, Via Vai, Nubikk, Shabbies en Hassia. Voor kinderschoenen hebben we bekende merken zoals Hip, Kipling, Pinocchio, Develab en Red-Rag.
Wat ons onderscheidt is dat we niet alleen modieuze schoenen verkopen, maar ook meer traditionele schoenen voor oudere klanten. Tegelijkertijd hebben we ook schoenen die geschikt zijn voor formele gelegenheden, zoals onder een pak. We verkopen ook aardig wat kinderschoenen, hoewel onze afzet in kinderschoenen niet meer hetzelfde is als twaalf jaar geleden.”
Welke merken doen het opvallend goed bij jullie?
“Dit verschilt per seizoen. In de winter kan bijvoorbeeld het merk ‘Panama Jack’ erg goed verkopen, terwijl die in de zomer niet goed verkoopt. Bij herenschoenen merken we dat het merk Magnanni het erg goed doet, evenals Giorgio en Blackstone. Bij de damesschoenen kan Nubikk en Via vai het ene jaar heel goed verkopen en het andere jaar minder. Gabor blijft altijd een hele stabiel factor in onze winkel.”
Wat inspireert jullie bij de inkoop?
“We nemen altijd een paar dagen de tijd om rond te kijken voordat we afspraken maken met eventuele nieuwe merken. We hebben vaste merken die we graag verkopen, maar kijken ook altijd naar nieuwe merken die we zouden kunnen gaan verkopen. Daarbij houden we de mode goed in de gaten. We beginnen bij de Modefabriek en kijken goed naar wat daar gebeurt. Als korte rokken in de mode zijn, verkopen de laarzen bijvoorbeeld weer beter. Op CAST doen we uiteindelijk de meeste inkoop, maar we bezoeken ook de beurs in Antwerpen en heel soms gaan we naar Düsseldorf, als dat uitkomt.
In het algemeen geldt dat je voldoende moet hebben gezien voordat je inkoopbeslissingen kunt maken. Dat helpt je ook om te bepalen waar je je op gaat richten met je reclame. We kijken rond op Instagram en we houden een paar kledingzaken in de gaten die de trends goed volgen. Ik heb ook goed contact met een aantal lokale kledingwinkels. Zij houden me op de hoogte van welke kleuren een grote rol spelen in de kleding die ze hebben ingekocht.”
Geven jullie veel korting?
“We geven eigenlijk geen korting. Natuurlijk hebben we wel uitverkoop, maar als we acties doen, houdt dat in dat we bijvoorbeeld een bloemstuk of taart weggeven. De valkuil bij korting is dat als je eenmaal korting geeft, je dat eigenlijk moet blijven doen. Zelfs als ik drie paar dure schoenen verkoop, geef ik eigenlijk nog steeds geen korting. Sommige klanten vragen wel altijd om korting. Ik vergelijk het advies dan met een restaurant. Als je in een restaurant goed wordt geholpen, geef je de ober fooi. Waarom zou dat in de winkel, na goed advies en goede begeleiding, eigenlijk niet zo zijn? Je hebt de klant toch goed geholpen? Soms bied ik nog een servicebeurt aan. Een klant kan dan drie maanden na de aanschaf terugkomen, en dan poetsen wij de schoenen helemaal op.”
Hoe anticiperen jullie op veranderingen in de marktomstandigheden die van invloed kunnen zijn op het verdienmodel?
“Probeer goed te anticiperen op wat klanten nodig hebben in een moeilijke situatie, zodat je dan toch in hun noden kunt voorzien. Tijdens corona hadden we bijvoorbeeld heel vroeg een spatscherm, waardoor klanten wel naar onze winkel durfden te komen, zodat de verkoop van schoenen kon doorgaan. Ik heb toen op sociale media een foto daarvan gedeeld, en dat werd opgepikt door verschillende media. We stonden daarna op de voorpagina van het AD. Ik ben uitgenodigd bij Hart van Nederland, Beau en andere mediaplatforms om te vertellen hoe we omgingen met de lockdown en de coronacrisis.”
Hoe beheren jullie de voorraad om verlies te minimaliseren en efficiëntie te maximaliseren?
“We hebben niet alleen modieuze maar ook veel basisartikelen, dat scheelt weer bij het voorraadbeheer. Die basisartikelen hoeven niet in de uitverkoop. Soms moeten hele modieuze schoenen weg, dan zetten we die in de uitverkoop, maar er zijn ook een paar pantoffels die ik al jaren verkoop. In de winkel zijn er heel veel schoenen die ook een seizoen later verkocht kunnen worden. We zorgen dat we korte lijntjes houden met de leveranciers en zorgen er in ieder geval voor dat we niet alles helemaal volkopen en altijd wat ruimte houden om tussentijds wat bestellingen te plaatsen, op basis van de vraag van de klant.
Zijn jullie actief op sociale media?
“We gebruiken Facebook en Instagram. Vooral op Instagram plaatsen we veel stories. Of we maken bijvoorbeeld een foto van een nieuwe levering schoenen die binnenkomt en hoe we die levering uitpakken. Maar ook op andere manieren proberen we leuk beeldmateriaal online te delen.”
Sturen jullie veel mails?
“We willen niet te veel mailen. We hebben onze klanten daar weleens over bevraagd – lang niet iedereen zit te wachten op veel e-mails, zeker niet op e-mails waar je niet veel aan hebt. Soms sturen we daarom gerichte e-mails, naar klanten die eerder schoenen hebben gekocht van een bepaald merk bijvoorbeeld. In totaal sturen we maximaal 15 e-mails per jaar. Die e-mails gaan dan over een leuke actie, een nieuwe collectie of de start van de uitverkoop. We hebben twee keer per jaar ook een kinderweek, waarbij de kinderen een mooi cadeau mogen uitzoeken. Dan sturen we ook een e-mail.”
Wat zijn personele uitdagingen die jullie ervaren?
“Ik ben heel blij met ons huidige team, dat een variëteit aan leeftijden kent en veel enthousiasme uitstraalt. Verder zijn we wel nog opzoek naar iemand, al is het niet heel dringend. Maar mocht er iemand leuks langskomen, dan nemen we die aan. Helaas zijn er ook vaak geïnteresseerden die minder geschikt zijn. Ze komen bijvoorbeeld niet verzorgd over, of ze zijn niet erg slim en kunnen het werk daarom niet aan. Het is niet leuk om iemand te moeten afwijzen, maar we kiezen wel heel bewust wie we in dienst nemen.
In het verleden hebben we ons weleens heel belazerd gevoeld, nadat een werknemer in de ziektewet was gekomen. Die persoon bleek in die tijd ook een trimsalon voor katten te zijn begonnen, met inschrijving bij de KvK. En dat terwijl we alles voor die persoon hadden gedaan. Dat was erg vervelend.”
Wat zijn jullie toekomstplannen voor de winkel?
“Voor de verbouwing twaalf jaar geleden hebben we bekeken of we zouden uitbreiden met vijf of zes winkels. Dat hebben we toen niet gedaan. Uiteindelijk hebben we besloten onze enige winkel te vergroten van 350 vierkante meter naar 700 vierkante meter. Achteraf bleek dat een goed besluit te zijn, vooral tijdens corona. Met meerdere winkels ben je vaak toch wat meer bezig met brandjes blussen als ondernemer, en je zit meer op kantoor. Ik vind het fijn dat we nu een grote winkel hebben.
Verder hebben we op dit moment geen grote plannen. We hebben onlangs geïnvesteerd in het vergroten van onze online zichtbaarheid. Onze inkooporganisatie ANWR-GARANT suggereerde een bedrijf dat helpt bij het vergroten van je online aanwezigheid als winkel. Zij hebben ons geholpen om onze teksten zo te optimaliseren dat veel meer klanten onze webshop vinden, dat is geweldig. Verder kijken we elk seizoen of we met bepaalde merken gaan uitbreiden. Mijn vrouw houdt de cijfers goed bij van de verkoop. Op basis daarvan maken we weer keuzes bij de inkoop.”
Ondernemerslessen
Wat is een belangrijke ondernemer les voor u geweest?
“Geef geen korting. Als je daar eenmaal aan begint, dan moet je aan iedereen dezelfde korting geven. Je kunt nooit meer stoppen. En verder geldt: zorg dat je je rekeningen altijd netjes en snel betaalt.”
Wat is een belangrijke tip voor andere ondernemers?
“Laat je niet gek maken door wat anderen doen. Blijf bij je eigen visie en werk die verder uit. Het is prima om je te laten inspireren door anderen, maar kijk goed naar je eigen klantengroep en wat daar nodig is.
Leef ook niet boven je stand. Daarmee bedoel ik dat je geen te grote auto, te dure horloge, enzovoort moet kopen als ondernemer, zonder geld te investeren in je bedrijf, als het een beetje goed gaat met de zaak. Vergeet niet dat er ook mindere tijden kunnen aanbreken voor je bedrijf. Probeer je daar goed op voor te bereiden.”