Detailhandel schoenen in krimp
De Nederlandse schoenenbranche heeft in de afgelopen vijf jaar een significante daling doorgemaakt, waarbij een kwart van de schoenenwinkels is verdwenen. Dit blijkt uit de Schoenenbranche Marktmonitor 2024 van Marktdata.nl. Deze trend heeft geleid tot een vermindering van het aantal schoenenzaken tot 1.860 bedrijfsvestigingen, waarvan 1.024 als hoofd- of zelfstandige vestiging, volgens de meest recente gegevens van de Kamers van Koophandel. Deze afname reflecteert een algemene trend die al sinds 2012 waarneembaar is in de schoenendetailhandel, waarbij de jaarlijkse afname rond de 5 procent schommelt.
De impact van deze afname is niet uniform verdeeld over het land. Provincies als Zeeland, Drenthe en Limburg hebben relatief gezien een groot aantal schoenenzaken in verhouding tot hun bevolkingsaantal, terwijl Flevoland opvalt met het grootste aantal inwoners per schoenenzaak, namelijk ruim 16.000. Landelijk gezien telt Nederland gemiddeld bijna 10.000 inwoners per schoenenzaak. Deze geografische verschillen benadrukken de uiteenlopende toegankelijkheid van schoenenwinkels voor consumenten in verschillende delen van het land.
Naast de verkoop van schoenen hebben veel schoenenzaken zich ook gericht op nevenactiviteiten. De meest voorkomende nevenactiviteit is de verkoop van lederwaren en reisartikelen, met 12,4 procent van de schoenenzaken die activiteiten in deze categorie ondernemen. Andere populaire nevenactiviteiten omvatten de verkoop van bovenkleding en mode-artikelen. Bovendien hebben 1.037 ondernemingen met een andere hoofdactiviteit schoenverkoop als nevenactiviteit opgenomen, waarbij een aanzienlijk deel van deze ondernemingen zich ook in de mode- en kledingsector bevindt.
Deze ontwikkelingen in de schoenenbranche suggereren een aanhoudende consolidatie en mogelijk een verschuiving in de manier waarop consumenten toegang krijgen tot schoenenwinkels en gerelateerde producten. De stabilisatie van het aantal bedrijven in de schoendetailhandel per januari 2024 zou kunnen duiden op een aanpassing van de markt aan de nieuwe omstandigheden.
Bron: marktdata.nl