Durea viert haar 75-jarige bestaan
Heel 2023 staat in het teken van de 75e verjaardag van schoenenmerk Durea, opgericht op 16 januari 1948. Samen met relaties, klanten, winkeliers en collega’s viert Durea dit jaar haar 75-jarig bestaan. Op 16 januari zijn alle medewerkers met elkaar op pad om de verjaardag van hun oudste en bekendste schoenenmerk te vieren. Gedurende het jaar staan nog meer festiviteiten op het programma. In mei wordt er een dag georganiseerd voor winkeliers en er worden voor de klanten leuke acties gehouden.
75 jaar geleden registreerde Petrus van Drunen zijn onderneming bij de kamer van koophandel onder de naam Durea, en het schoenmerk was geboren. In 1984 wordt het bedrijf overgenomen door de vierde generatie (Piet, Peter, Kees en Karel) en er wordt meer focus gelegd op de pasvorm en comfort. Hiermee krijgt het huidige concept van de Durea-schoen zijn vorm. Alle schoenen worden vanaf die tijd voorzien van een verwisselbaar voetbed en er worden meerdere wijdtematen geïntroduceerd. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door de vijfde generatie: Maarten van Drunen en zijn broer Remco van Drunen. Zij zijn samen met CEO Gerard-Jan van Blokland eigenaar van het bedrijf. Met de komst van deze vijfde generatie wordt het bedrijf in 2014 uitgebreid met een schoenenmerk voor heren: GIJS.
75 jaar is een mooie mijlpaal, maar binnen Van Drunen schoenfabriek is de blik vooral op de toekomst gericht. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan duurzaamheid en digitalisering. Begin 2022 is een grote stap gezet op het gebied van duurzaamheid door de CO2-uitstoot van de productie te gaan compenseren. In april 2022 is het consumentenplatform voor Durea gelanceerd. Op het platform worden de voorraden van winkeliers verkocht. Een ander speerpunt voor de toekomst is de focus op de internationale markt, waarbij actief wordt ingezet op de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Inmiddels heeft Durea in deze landen samen zo’n 50 verkooppunten.
