Ruim een derde van de winkels in de schoenenbranche in Nederland is in de afgelopen tien jaar verdwenen. Het aantal kledingwinkels nam af met ruim 16 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal winkelvestigingen in het algemeen is in het afgelopen decennium met ruim 11 procent gedaald. Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 86 duizend fysieke winkelvestigingen. In 2010 waren dat er nog ruim 97 duizend.
De fysieke schoenenwinkel wordt steeds minder bezocht. De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met de verdere groei van het online winkelen. Het aantal webwinkels is verdrievoudigd in de periode 2010-2019. Het aandeel Nederlanders dat online shopt is daarmee ook verder gestegen: in 2019 kocht 79 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat nog 64 procent.
Bijna een derde van de consumenten koopt nieuwe schoenen tegenwoordig in een webwinkel. Als gevolg van het groeiend aantal webwinkels en daarmee de groeiende concurrentie met de online webshops, waren ruim duizend schoenenwinkels sinds 2012 genoodzaakt de deuren te sluiten.