Eigenaar Vans lijft streetwearlabel Supreme in

Het populaire streetwearmerk Supreme wordt voor $2,1 mrd overgenomen door VF Corp, eigenaar van outdoormerk The North Face, Timberland, Vans en Eastpak.

Limited editions niet aan te slepen
Opmerkelijk, want Supreme maakte juist naam als een rebels en onafhankelijk merk met skateboards, T-shirts, petjes en sokken waarop het rood/witte logo prijkte. Dus rijst de vraag of het merk groter kan groeien met behulp van een modekolos zonder in te boeten aan aantrekkelijkheid. Niet dat Supreme en VF Corp vreemden van elkaar zijn. Eerder maakte het merk eenmalig collecties, zogenoemde limited editions voor Vans en The North Face die niet aan te slepen waren.

Lange rijen voor de Skateshop
Supreme werd gelanceerd in 1994 als skatewinkeltje in de New Yorkse Lafayette street. In rap tempo groeide het merk van oprichter James Jebbia uit tot een cultlabel waar rijen voor de deur stonden. Het rood-witte logo stond symbool voor cool en hip. Het merk introduceerde ‘drops’, onaangekondigde leveringen of ‘limited editions’. Die drops zorgden steevast voor lange rijen in de winkelstraten van New York, Londen en Parijs. Bekendheid bij het grote publiek kreeg Supreme dankzij samenwerkingen met Nike en Louis Vuitton waar het eenmalige collecties voor maakte. De groei zorgde ook voor spanning. Want is het te rijmen dat je als niche-merk met een cultstatus groeit? Supreme hield eerdere investeringen van private equity Goode Partners stil, net als een investering van $500 mln van The Carlyle Group in 2017, omdat het in strijd leek met het hippe imago van het merk.

Bron: Het Financiële Dagblad, 10 november 2020

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0