De E-commerce in Europa blijft fors groeien in 2019. Er wordt een online omzet van € 621 miljard verwacht. Dat is 13% meer dan vorig jaar. De angst van consumenten om online te kopen verdwijnt daarnaast steeds meer naar de zijlijn. De forse groei is vooral te danken aan West-Europa, dat goed is voor 66% van alle Europese e-commerce. Vorig jaar was B2C e-commerce al goed voor 3,82% van het bruto nationaal product in West-Europa. Hoewel Noord-Europa de hoogste internetpenetratie heeft, is die inmiddels ook in West-Europa bijna compleet met 92,3%. Dat meldt Retail Detail naar aanleiding van een nieuw jaarrapport van vakfederaties Eurocommerce en Ecommerce Europa.
De online omzet in Nederland steeg vorig jaar met 5,3%. Bijna de helft van de consumenten gaf de voorkeur aan pakjes overdag thuis te laten leveren. Onder de bestverkopende webshops steekt Bol.com er met € 1.220 miljoen omzet bovenuit. Coolblue en Zalando volgen met respectievelijk € 884 miljoen en € 670 miljoen. Van de zeven grootste onlineverkopers zijn er vier Nederlands. Een kwart van alle online aankopen in Nederland worden door de consument gekocht in Nederlandse online winkels. 42% koopt producten in webshops buiten Nederland, maar binnen de EU en 32% koopt elders.
Over heel Europa gezien is Amazon de grootste, al is in Centraal-Europese landen AliExpress de grootste.