Feestmaand december normaal goed voor piekomzet modebranches, maar nu?

December is normaal gesproken de drukste maand van het jaar voor de detailhandel. Met Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw valt er veel te vieren en draaien de kassa’s overuren. In de laatste drie normale, pre-corona jaren werd gemiddeld zo’n tien procent van de jaaromzet van de totale detailhandel en ook van de modebranches in december behaald. Vorig jaar werden halverwege december vanwege corona alle niet-essentiële winkels gesloten en leden de modebranches hierdoor in december ondanks opverende online-omzetten ernstig omzetverlies. Met een op 26 november jl. aangekondigde gedeeltelijke lockdown worden de modebranches wederom in december door corona geraakt. Tel daarbij op een verslechterd consumentenvertrouwen in oktober en grote onzekerheid over een nieuw ontdekte coronavariant “Omikron” in Zuid-Afrika en de onzekerheid over de decemberomzet dit jaar voor de modebranches is compleet. Wellicht zijn de ontwikkelingen van december vorig jaar in de modebranches indicatief voor december dit jaar. Deze analyse van onze redactie is gebaseerd op o.m. de omzetcijfers van de detailhandel die het CBS maandelijks publiceert

Omzetaandelen per kalendermaand 2020 (in %)

Groot belang decembermaand in laatste “normale” jaren
Over de laatste drie normale (niet-corona)jaren 2017, 2018 en 2019 zette de totale detailhandel in december gemiddeld 9,8 procent van de jaaromzet om. Dat is bijna 40 procent meer dan in de gemiddeld minste verkoopmaand februari, waarin 7,0 procent van de jaaromzet wordt behaald. Uit de cijfers over de periode 2017-2019 blijkt dat december met een gemiddeld omzetaandeel van 9,7 procent van de jaaromzet ook de belangrijkste omzetmaand voor de kledingbranche is. Vergeleken met februari wordt in december bijna 60 procent meer omgezet. Voor de schoenen- en lederwarenbranche is december in normale omstandigheden weliswaar van belang maar niet de belangrijkste maand van het jaar. In de periode 2017-2019 was dat mei, waarin gemiddeld 9,4 procent van de jaaromzet werd gerealiseerd tegen 9,1 procent in december.

December hard onderuit in eerste coronajaar
Vooral als gevolg van de coronasluiting van de niet-essentiële winkels vanaf 14 december vorig jaar is het belang van de maand december voor zowel de kleding- als de schoenen- en lederwarenbranche in 2020 sterk afgenomen. De decemberomzet van de kledingwinkels daalde vorig jaar vergeleken met december 2019 met 45,1 procent en de omzet van de schoenen- en lederwarenwinkels met 44,0 procent. Als gevolg van deze ontwikkelingen viel het omzetaandeel van de kledingwinkelbranche terug van gemiddeld 9,7 procent in de periode 2017-2019 naar 6,8 procent in 2020. In de schoenen- en lederwarenbranche viel het belang van december in dezelfde periode terug van 9,1 procent naar 6,2 procent. Uit deze ontwikkelingen valt af te leiden dat de sterk gestegen onlineverkopen van de modewinkels in december vorig jaar onvoldoende compensatie hebben kunnen bieden voor het verlies aan winkelomzet. Het stijgingstempo van de onlineverkopen van kleding en modeartikelen verdubbelde ruimschoots in december vorig jaar. Bedroeg de stijging in december 2019 ruim 25 procent, in december 2020 groeide de internetverkopen met 53 procent.

Omzetaandelen per kalendermaand , gemiddelde 2017-2020 (in %)

 

Consumentenvertrouwen gedaald
De stemming onder consumenten is mede door de verslechtering in de corona-omstandigheden (meer besmettingen, ziekenhuisopnames, IC-bezetting e.d.) in november 2021 verder verslechterd. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -19, tegen -10 in oktober 2021. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. De koopbereidheid kwam in november uit op -14, tegen -7 in oktober. Consumenten waren ook negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger.

Bron getoonde cijfers: CBS

 

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0