Prijzen van schoenen stijgen voor tweede maand op rij

De prijzen van kleding zijn in mei dit jaar vergeleken met mei vorig jaar met 3,5 procent gestegen. De forse vaart in de stijging van kledingprijzen houdt daarmee aan. In april werd al +3,7 procent gemeten en daarmee de hoogste prijsstijging sinds september 2019. Dit blijkt uit een analyse van onze redactie van o.m. de meest recente CBS consumentenprijzen. Net als in april ging in mei de prijs van baby- en kinderkleding het meest omhoog: +6,3 procent. Dameskleding volgde met een gemiddelde prijsstijging in mei van 4,2 procent. Dissonant was wederom herenkleding waarvan de prijzen in mei vergeleken met mei vorig jaar met 0,4 procent daalden. In april bleven de herenkledingprijzen nog stabiel, terwijl ze in alle drie maanden van het eerste kwartaal daalden. Het gewogen totaal van alle consumentenprijzen (de inflatie) liet in mei de hoogste stijging van dit jaar zien +2,1 procent. Kleding heeft een aandeel van 4 procent in het totaal van alle consumptiecategorieën. De grootste weging binnen kleding heeft dameskleding (2,1 procent), daarna volgen herenkleding (1,0 procent) en baby- en kinderkleding (0,9 procent).

Consumentenprijzen (prijsindex 2015=100)

Prijzen van schoenen stijgen voor tweede maand op rij
De prijzen van schoenen zijn in mei met 1,0 procent gestegen, terwijl schoeisel in april ook al 2,5 procent duurder werd. In de eerste drie maanden van dit jaar daalden daarentegen de prijzen van schoenen. Damesschoenen werden in mei gemiddeld 2,2 procent duurder, herenschoenen 1,2 procent. Alleen kinderschoenen daalden in mei in prijs (-2,4 procent). Schoenen maken 0,8 procent van de totale consumptie van Nederlandse consumenten uit. De helft hiervan (0,4 procent) is voor rekening van damesschoenen en een kwart (0,2 procent) voor zowel heren- als kinderschoenen.

Consumentenprijzen (prijsindex 2015=100)

Bron getoonde cijfers : CBS

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0