– Editorial –

5EA2FE752F“We hebben een bewogen kwartaal achter de rug”, zegt Vincent de Kok namens GMS. “In die zin dat er zich weer veel nieuwe klanten zich bij ons aangesloten hebben. 43 winkels in totaal, over alle vier de gebieden waarin we actief zijn; sport, schoenen, outdoor en textiel. Vooral die laatste groep maakte in het eerste kwartaal een groei door en dat heeft ons behoorlijk bezig gehouden.”

Team
De groei van afgelopen kwartaal was een stuk groter dan GMS aanvankelijk plande. “We hebben vastgesteld in 2016 met honderd winkels te willen groeien. Dan is het natuurlijk erg gaaf om te zien dat we in het eerste kwartaal al zo ver zijn. We hopen de lijn zo vast te houden”, aldus De Kok. Volgens de directeur had de groei vooral te maken met een nieuwe samenstelling van het GMS-team. “We hebben de taken beter opgesplitst. Er is nu één team voor de begeleiding en één team voor de acquisitie. Zo wordt onze focus scherper. We kunnen méér winkels benaderen én deze zaken beter ondersteunen, omdat we niet telkens een andere pet op hoeven te zetten.”

Compliment
“Als je puur naar de schoenen kijkt zijn de cijfers van het eerste kwartaal vergelijkbaar met die van vorig jaar, hoewel het seizoen wel trager op gang komt. Maar ik merk dat dat de bestaande winkels wel groeien. Dit komt vooral door de leveranciers, die steeds meer een andere rol aannemen. Zij verdienen absoluut een compliment. Leveranciers zijn steeds meer voorraadhoudend en flexibel, waardoor de liquiditeitsdruk voor winkeliers een stuk lager is geworden. Ze kunnen gemakkelijker bijkopen.”

Sturen
“Om de retailers te ondersteunen bij hun inkoop hebben wij onlangs de workshop ‘Sturen op Cijfers’ gelanceerd, waarin we uitleggen hoe een inkoopmodel anno 2016 er volgens ons uit zou moeten zien. Kort gezegd vinden we dat je niet direct honderd procent van je budget moet uitgeven bij de inkoop, maar dertig à veertig procent moet overhouden, om snellopende producten bij te bestellen. De workshop werd weer volop bezocht en we zijn blij om te horen dat de informatie ook succesvol wordt toegepast.”

Managementtool
“Daarnaast hebben we de laatste tijd de hand gelegd aan een managementsysteem, in samenwerking met de NSB Bank. Met deze tool willen we het uitgavenpatroon van retailers aan bepaalde leveranciers nóg overzichtelijker maken, om zo nóg toekomstgerichter aan de slag te gaan”, aldus De Kok. “Zo bewegen we meer en bewuster met de markt mee.”

Voor meer informatie
Neem contact op met Vincent de Kok, e-mail: dekok@gms-group.nl, of tel: 06 – 227 70 694.

 

Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0