Kijken naar de toekomst met ara

In maart deden we in TRED een stuk geschiedenis over ara uit de doeken, inclusief ontwikkelingen door de jaren heen en een update over de nieuwste innovaties. In deze TRED gaan we dieper in op de huidige stand van zaken bij het merk en de toekomstvisie van ara. We spraken daarvoor met exportmanager Frank Lüttig.

Frank Lüttig

Export

Voor een Duitse schoenenonderneming hebben we een relatief hoge export, begint Lüttig. “Uiteraard is Duitsland zelf onze belangrijkste markt met pakweg 45%, maar we exporteren ook naar ongeveer 50 landen wereldwijd en dat is zo’n 55% van de omzet. Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, België en Italië zijn onze grootste exportlanden in Europa, en de VS en Canada zijn onze belangrijkste overzeese afzetmarkten. Momenteel staat de export hier en daar wel onder druk door de situatie van de afgelopen twee jaar. In Europa is alles min of meer hetzelfde als in Duitsland, waar de handel voorzichtig is, met name als het gaat om na-orderen. De handel is dus wat kalm momenteel, maar we draaien uitstekend in de Verenigde Staten en Canada en ook in Nederland en België is het gehele seizoen 2022 goed geweest. Al met al zien we een plus ten opzichte van 2021 en komen we in de buurt van het laatste ‘normale’ pre-corona jaar 2019. De na-orders zijn echter voor S22 wat minder, met uitzondering van Nederland, waar juist meer naorders waren dan in SS21. Met name op het gebied van sandalen lopen we wat achter omdat de vraag onder de consument in het algemeen lager is dan de handel verwacht had. Dat geldt echter niet specifiek voor ara, het is een algemeen beeld. Daarbij komt dan ook het feit dat we door een cyberaanval vorig jaar augustus vier weken stil lagen, wat natuurlijk niet bevorderlijk is als het gaat om leveringsbetrouwbaarheid. Door de storingen die toen in onze hele leveringsketen ontstonden konden we deels niet goed genoeg uitleveren en toen zijn veel retailers helaas noodgedwongen naar alternatieven gaan zoeken. Bovendien hebben we hierdoor relatief laat uitgeleverd en daardoor is de behoefte aan na-orders dus ook minder.”

 

Voororders SS23

Ondertussen zijn de voororderrondes voor SS23 begonnen en dat gaat goed, geeft Lüttig aan. “We hebben al drie weken lang een pre-order programma gegeven voor grote klanten en inkoopverenigingen -dan gaat het om de leveringen in december en januari- en die pre-orders  waren heel succesvol in o.a. Nederland. We gaan dus vol vertrouwen het volgende seizoen in.” Dat de vraag naar de nieuwe collectie groot is komt deels op conto van het feit dat er grote behoefte is aan ‘verse’ voorraad, geeft Lüttig aan. “Het is een combinatie van factoren. De winkels hebben enerzijds frisse nieuwe modellen nodig voor SS23 want je kunt niet twee jaar lang carry-over verkopen. Je hebt gewoon een nieuwe look nodig in de winkel. Anderzijds hebben sommige retailers ook relatief weinig ingekocht voor SS22 en die zijn dus domweg door hun winkelvoorraad heen. Ze weten echter heel precies wat ze nodig hebben voor hun klanten en dat wordt nu volop ingekocht omdat ze een vroege levertermijn nodig hebben voor volgend seizoen om op tijd voldoende in huis te hebben en op tijd te kunnen starten met de verkoop. Zeker de sportievere modellen zijn populair, want in het algemeen is in dat segment de afgelopen tijd veel vertraagd of geannuleerd en de voorraad daarvan moet wel aangevuld worden met iets anders. Wij kunnen die schoenen leveren.” Bij ara is de afgelopen jaren namelijk volop gemoderniseerd, vertelt Lüttig. “In het verleden waren we wat ‘Duitser’, maar de laatste jaren zijn er grote stappen gezet in modieuzere en modernere modellen en dat slaat enorm aan. De Nederlandse markt was tot voor kort altijd wat modieuzer dan de Duitse, en daar hebben we dus voordeel van, niet in de laatste plaats voor de Nederlandse markt.”

ARA SS23
ARA SS23

Prijsstabiliteit

Belangrijk om te weten is dat ara altijd zorg zal dragen voor prijsstabiliteit, vervolgt Lüttig. “We hebben daarvoor twee instrumenten: We hebben om te beginnen een zeer groot NOS-programma met een stabiele prijsstelling zodat je altijd verzekerd bent van levering van onze populaire bestsellers. Maar de retailer heeft uiteraard altijd het recht om zijn eigen prijsstelling te bepalen; wij geven alleen een geadviseerde verkoopprijs. Uiteraard gaat aan het einde van het seizoen ook onze seizoenscollectie in de sale omdat de winkelier plaats moet maken voor nieuwe collecties, maar in principe zou de afverkoop na de eerste levering dusdanig goed moeten zijn geweest dat je daar geen last van hoeft te hebben qua verdienmodel. We zorgen er daarom altijd voor dat onze klanten met onze adviesprijzen een goede marge kunnen maken en we willen prijserosie altijd voorkomen.”

 

Sustainability

Frank Lüttig geeft ook volop informatie over de sustainability-doelstellingen van ara in de komende jaren. “Wij zijn een producent en we hebben dus grip onze complete productielijn. Onze fabriek in Indonesië levert voornamelijk uppers en in onze fabriek in Portugal assembleren we onze schoenen en doen we de afwerking. Dat heeft als voordeel dat we daardoor alle stappen in het proces perfect kunnen monitoren op duurzaamheid. Om een idee te geven: het leer dat we gebruiken voor onze schoenen is duurzamer dan de wettelijke normen vereisen. Daarnaast hebben voor SS23 een complete vegan collectie op stapel staan en dat is best een lastige productgroep. We gebruiken hiervoor bijvoorbeeld geen lijm met dierlijke elementen om onze zolen te bevestigen, maar we monteren ze thermisch. Met dit soort initiatieven onderstrepen we dat duurzaamheid voor ons belangrijk is en dat we constant proberen een stap verder te zetten.” Hij vervolgt: “Want we denken dat dit thema in de nabije toekomst nog belangrijker wordt. Daarom zijn we constant bezig om onze processen waar mogelijk verder te verduurzamen. Het is een ‘work in progress’ en we hebben dan ook een speciale afdeling die alleen maar bezig is met verduurzaming. Tussen pakweg 5 en 10 jaar verder zal duurzaamheid zeker een speerpunt zijn in de gehele branche.”

Productie in Europa

Lüttig voegt daar op persoonlijke titel nog wat aan toe: “Dat wij in Europa produceren geeft ons met de huidige situatie in de wereld ook andere grote voordelen dan louter het duurzaamheidsaspect. We hebben gezien dat zeker in 2021 heel veel merken gezocht hebben naar productiecapaciteit dicht bij huis vanwege de vertragingen in de leveringsketen en de hoge transportprijzen. Momenteel stabiliseren de containerprijzen weliswaar, maar de kosten van zeetransport zijn een niet te onderschatten factor in de prijscalculatie. Als je dit deel in de leveringsketen kunt reduceren is dat financieel zeer interessant. Die trend om productie vanuit het Verre Oosten terug te halen naar Europa zal dus vrijwel zeker blijven. Probleem is echter dat er in Europa nog maar weinig capaciteit over is, ook wij ‘zitten vol’. Los van het kostenaspect heeft het echter nog andere voordelen om hier te fabriceren: je bent dan niet afhankelijk van lange transportlijnen met vertragingsrisico’s; kortere aanvoerlijnen zorgen voor een lagere carbon footprint en last but not least kun je sneller leveren aan de klant. Steeds meer fabrikanten zien dat in en zullen hun opties gaan afwegen. Wij zijn al zo ver en dat geeft ons eeen goede concurrentiepositie. Daarom kijken we positief naar de toekomst. “

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0