Kijken naar de toekomst met ara

In maart deden we in TRED een stuk geschiedenis over ara uit de doeken, inclusief ontwikkelingen door de jaren heen en een update over de nieuwste innovaties. In de juli/augustus editie van TRED die deze week verschijnt,  gaan we dieper in op de huidige stand van zaken bij het merk en de toekomstvisie van ara. We spraken daarvoor met exportmanager Frank Lüttig.

Voor een Duitse schoenenonderneming hebben we een relatief hoge export, begint Lüttig. “Uiteraard is Duitsland zelf onze belangrijkste markt met pakweg 45%, maar we exporteren ook naar ongeveer 50 landen wereldwijd en dat is zo’n 55% van de omzet. Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, België en Italië zijn onze grootste exportlanden in Europa, en de VS en Canada zijn onze belangrijkste overzeese afzetmarkten.”

Ondertussen zijn de voororderrondes voor SS23 begonnen en dat gaat goed, geeft Lüttig aan. “We hebben al drie weken lang een pre-order programma gegeven voor grote klanten en inkoopverenigingen -dan gaat het om de leveringen in december en januari- en die pre-orders  waren heel succesvol in o.a. Nederland. We gaan dus vol vertrouwen het volgende seizoen in.” Dat de vraag naar de nieuwe collectie groot is komt deels op conto van het feit dat er grote behoefte is aan ‘verse’ voorraad, geeft Lüttig aan.

Frank Lüttig geeft ook volop informatie over de sustainability-doelstellingen van ara in de komende jaren. “Wij zijn een producent en we hebben dus grip onze complete productielijn. Dat heeft als voordeel dat we daardoor alle stappen in het proces perfect kunnen monitoren op duurzaamheid. Om een idee te geven: het leer dat we gebruiken voor onze schoenen is duurzamer dan de wettelijke normen vereisen. We denken dat dit thema in de nabije toekomst nog belangrijker wordt. Daarom zijn we constant bezig om onze processen waar mogelijk verder te verduurzamen. Het is een ‘work in progress’ en we hebben dan ook een speciale afdeling die alleen maar bezig is met verduurzaming. Tussen pakweg 5 en 10 jaar verder zal duurzaamheid zeker een speerpunt zijn in de gehele branche.”

Verder lezen? Het complete verhaal vindt u in de juli/augustus uitgave van TRED.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0