Leverancier aan het woord: Thom Westerkamp

Thom Westerkamp

Thom Westerkamp,  Caprice:
“De verkoopperiode van Caprice voor de FW 2020 collectie was zo goed als afgerond op het moment dat in Nederland de intelligente lock-down van start ging. Veel klanten hadden de collectie al gezien (op Buy & Bloom), en de laatste afspraken heb ik nog via face time kunnen doen vanuit de showroom. Als onderdeel van de Wortmann Groep, waar naast Caprice ook de merken Tamaris en Marco Tozzi onder vallen, hebben we in de week voor Pasen een pakket aan steunmaatregelen kunnen communiceren.”

Grote verschillen
“In het contact dat ik met mijn klanten heb merk ik dat er grote verschillen zijn. Sommige individuele winkeliers in de grote steden zaten aanvankelijk op slechts 10 tot 15% van hun verkoop ten opzichte van vorig jaar, waar in de kleinere steden en dorpen men nog 40 a 50% verkocht, en dat al snel weer opliep naar 60 of zelfs 70% ten opzichte van vorig jaar. In Vlaanderen waren de winkels helemaal gesloten. Je zag de online verkopen in België toenemen en de relatieve achterstand die zij hadden op dat vlak wordt nu ingelopen. Nu de winkels in België weer open zijn valt de toestroom van consumenten wel tegen. Er is toch nog veel schroom en angst om de winkelgebieden op te zoeken. Ook in Nederland is het nog lastig in te schatten hoe de consumenten het gaan oppakken in de komende periode.”

Productie veiligstellen
“Dankzij tijdig en adequaat handelen zijn de productielocaties van Caprice snel aangepast om op een verantwoorde en veilige manier te kunnen produceren. Het is een grote operatie geweest om de vijf productielocaties aan te passen, maar als gevolg daarvan zien we vooralsnog geen negatieve effecten op de leveringen van de herfst-wintercollectie. Qua leveringen van de winterorders kijken we naar een spreiding en een uitstel van maximaal zes weken. Winkeliers kunnen op artikel niveau tot drie weken voor de uitlevering nog aangeven wanneer ze deze willen ontvangen.”

Partnership
“Winkeliers zien zich geconfronteerd met voorraad- en financiële problemen. Hier moet je als leverancier partnership tonen, meedenken en handelen binnen je mogelijkheden. Niet alle winkeliers die ik heb gesproken kunnen aanspraak maken op de regelingen van de overheid. Het is goed dat die er zijn, maar kunnen de pijn niet wegnemen. Die pijn is in de hele keten voelbaar. Door als producent, winkelier en inkoopvereniging met elkaar te blijven communiceren versterken we het gevoel dat niemand er alleen voor staat. Ik merk dat dit gewaardeerd wordt.  Eind mei is de sales meeting van Caprice weer gehouden in Pirmasens. Het was goed om de Duitse collega’s te spreken en ook daar saamhorigheid en inspiratie uit te halen.”

 

 

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0