Maurice van Berkel: De consument is leidend voor Skechers
Skechers is het op twee na grootste schoenenmerk ter wereld. Sinds de eerste Skechers-schoen uit 1992 heeft de onderneming een enorme groei doorgemaakt en is het merk niet alleen wereldwijd verkrijgbaar, maar omvat het leveringsprogramma ook meer dan 3.000 modellen dames-, heren- en kinderschoenen in de meest uiteenlopende productcategorieën: van sandalen via wandel- voetbal- en werkschoenen tot sneakers en casual. Bovendien heeft Skechers maar liefst 5.267 brand stores wereldwijd en is de groei er nog lang niet uit, vertelt General Manager Maurice van Berkel van Skechers USA Benelux B.V. als TRED hem interviewt over het succes van Skechers. “We zijn ondertussen niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In de Benelux zijn er momenteel 25 brandstores, maar eind dit jaar zullen er nog een aantal bijkomen. Dat zijn deels eigen winkels en deels franchise-winkels.” De franchise brandstores verkopen net als de eigen stores het gehele Skechers-assortiment en hebben dezelfde uitstraling en winkelbeleving, geeft Van Berkel aan. “Of je nu naar Antwerpen, Wijnegem, Rotterdam, Utrecht of The Mall of the Netherlands gaat: ze bieden allemaal het complete Skechers-aanbod. De franchise-tak groeit momenteel heel snel en dat zegt wel iets over ons succes.”
Compleet productassortiment
Dat succes is echter niet een-twee-drie uit te leggen, stelt Van Berkel. “Het is echt een combinatie van factoren waar we heel hard aan werken. Een belangrijk aandeel wordt uiteraard gerealiseerd door de reclame – wereldwijd steekt Skechers een groot deel van haar omzet in marketing, en dat betaalt zich uit – maar we bieden óók een ongelofelijk compleet productassortiment. Skechers is voor de handel dan ook een beetje ongrijpbaar, je kunt ons niet makkelijk in een hokje plaatsen en dat vindt men soms lastig. Om een idee te geven: de meeste schoenenmerken hebben een kleiner aantal productgroepen of opereren in een kleiner marktsegment, maar wij zijn juist zó allround dat iedere consument altijd wel een geschikte, comfortabele en trendy schoen kan vinden in ons assortiment. De consument is leidend, en dat wordt vaak nog wel eens vergeten. Je kunt een prachtige collectie samenstellen, maar als de consument iets………