Modint: alles over ‘Black’ of ‘Green’ Friday
Het is weer zover: Black Friday, de tijd waarin koopjesjagen en spectaculaire kortingen centraal staan. Zowel fysieke winkels als webshops worden overspoeld met acties en aanbiedingen. Maar naast deze commerciële hoogtijdagen klinkt een groeiende oproep voor verandering: Green Friday. Dit initiatief pleit voor bewuster consumeren, met duurzaamheid en impact in plaats van massale uitverkoop.
De oproep tot bewuste keuzes
Green Friday vraagt consumenten, retailers en producenten om stil te staan bij de gevolgen van impulsieve aankopen. Terwijl Black Friday vaak draait om lage prijzen en snelle beslissingen, richt Green Friday zich op duurzame alternatieven en langdurige waarde. Het initiatief moedigt aan om te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, repareren in plaats van vervangen, en het ondersteunen van lokale ondernemers.
Modint inspireert met inzichten en alternatieven
Om deze transitie te ondersteunen, heeft Modint een verzameling artikelen en initiatieven samengesteld. Deze content helpen je kritisch na te denken over consumptiegedrag. Laat je vooral inspireren door de artikelen:
Black Friday
- Black Friday populair: aantal Nederlanders vóór verbod in twee jaar tijd gehalveerd
- Infographic: Do’s & don’ts voor Black Friday en Cyber Monday
- Pakketbranche verwacht eindejaarsdrukte door Chinese webshops
- ACM waarschuwt voor nepkortingen in aanloop naar Black Friday
- Risico Black Friday in kaart gebracht
Historie
Pakket diensten
- PostNL stelt extra bezorgdag in wegens verwachte drukte voor feestdagen
- Piekperiode: ‘Eén op de vijf webwinkels voert veranderingen door voor Black Friday
Black Friday Business model
- 52% bereid om internationaal te shoppen; Retailers moeten op deze Black Friday “buiten de landsgrenzen verzenden”, aldus nShift
- 84% zegt graag terug te komen na positieve Black Friday-ervaring nShift presenteert drie strategieën om loyaliteit op te bouwen onder eenmalige klanten in het hoogseizoen
Green Friday
Europa
Bedrijven