‘Natuurgebied verdwijnt jaarlijks door productie sneakers’

‘Natuurgebied verdwijnt jaarlijks door productie sneakers’

Volgens een recent onderzoek van ABN AMRO en het Impact Institute gaat de wereldwijde productie van populaire consumentenproducten zoals sneakers, maar ook bankstellen en smartphones gepaard met enorme schade aan de biodiversiteit. Elk jaar verdwijnt er een gebied ter grootte van bijna twee derde van Nederland, wat overeenkomt met een biodiversiteitsverlies van ongeveer 324.000 hectare door sneakers, 298.000 hectare door bankstellen en maar liefst 1.942.000 hectare door smartphones, laat het onderzoek zien.

Het onderzoek benadrukt de noodzaak om de werkelijke kosten van consumentenproducten te herzien. Om het biodiversiteitsverlies te compenseren, zou de prijs van één paar sneakers met 1,50 euro, een bankstel met 109 euro en een smartphone met 7,10 euro moeten stijgen. De extra opbrengsten zouden moeten worden aangewend voor het behoud van biodiversiteit. Duurzame energie, gerecyclede materialen en het verlengen van de levensduur van producten hebben de grootste positieve impact.

Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO, benadrukt dat retailers hun impact op biodiversiteit kunnen meten door hun waardeketen te analyseren. Dit stelt hen in staat om beleid te formuleren en transitieplannen op te stellen met wetenschappelijk onderbouwde doelen.

Bron: ABN AMRO

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0