Omzet in wandelschoenen op peil
Wandelen heeft in corona-tijd een enorme boost gekregen, en die boost ijlt nog steeds na. Ook in 2023 zit de verkoop van wandelschoenen namelijk in de lift. De vraag is nog steeds hoog en wandelen is populairer dan een paar jaar geleden, melden retailers. Voor deze uitgave van TRED spraken we met schoenenwinkeliers en met outdoor-specialisten om te horen hoe de stand van zaken momenteel is als het gaat om de vraag naar wandelschoenen.
In de buidel
Opvallend is dat de consument gemiddeld genomen geen problemen heeft om voor een paar goede wandelschoenen wat dieper in de buidel te tasten: “Het mag wat kosten, maar het moet wel goed zijn”, en: “Soms verkopen we een extra paar wandelschoenen als men denkt: ik ben er nu toch, doe maar!” Schoenenwinkeliers met een ‘wandelhoek’ pakken zo op jaarbasis een leuke extra omzet mee. Outdoor-specialisten merken ook dat wandelen populairder is dan ooit tevoren. Wandelschoenen vormen als productgroep bij sommigen een van de belangrijkste omzetmakers. “Daar kunnen rugzakken en kleding niet tegenop.”
Ook verkopen veel comfort-retailers steeds vaker een A of A/B wandelschoen in plaats van een echte comfort-schoen, zo horen we. “Tegenwoordig zien we vaak dat mensen A- of A/B-schoenen kopen in plaats van de klassieke comfortschoenen. Als we verschillende typen laten passen kiezen klanten steeds vaker voor zo’n wandelschoen. Logisch, want die zijn ook allround draagbaar. Je kunt er gewoon je dagelijkse boodschappen op gaan doen en ze zien er steeds vaker modieus uit.”
Verder lezen? Het hele artikel vindt u in de TRED augustus editie. Bestel hierbij de augustus editie van TRED.