Waar kledingwinkels een daling in verkoopvolume hebben van 4,7%, groeien schoenenwinkels in Q1 van 2019 met een omzetgroei van 1,8%. Dit blijkt uit de Stand van de Retail van de ABN Amro.
Naast de omzetgroei steeg ook het verkoopvolume van schoenenwinkels met 2.4 %. De schoenenbranche heeft het volgens de analyse vooral moeilijk door de concurrentie met kledingwinkels en de verschuiving van een deel van de schoenverkopen naar internet. Voor heel het jaar gaat ABN Amro uit van een lichte groei voor schoenenwinkels van 0,8%.
ABN Amro meldt in de analyse dat het verkoopvolume van kledingwinkels daalde door een grotere concurrentie.
Volgens ABN Amro is het van belang dat de retailsector alle zeilen bijzet, ondanks de economische groei. “De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken.”