Ondernemer aan het woord: Marcel Koppen

Marcel Koppen

Marcel Koppen , Gruppo Adanti:
“In de afgelopen periode hebben we te maken gehad met fabriekssluitingen in Italië die veel weerslag hebben op de productie. Ook de doorverkoop bij winkeliers is sterk beïnvloed door gehele en gedeeltelijke sluiting van winkels. Onze voorjaarscollecties, veelal bestaand uit ‘dichte’ goederen waren begin maart al volledig uitgeleverd. Met onze klanten hebben we overleg gehad en zijn we tot goede afspraken gekomen. Dit voor de huidige collecties/leveringen, maar ook om de mogelijkheden voor de najaar orders te bespreken. Eerder afgesproken levertermijnen zijn achterhaald, we gaan nu leveren op basis van behoefte. De productie in Italië is inmiddels weer opgestart, maar kent ook uitdagingen met betrekking tot de leveringen van de toeleveranciers van o.a. zolen. Nu komt het echt aan op samenwerking, de pijn zit overduidelijk in de hele keten.”

Steun voor ondernemers
“In Nederland zijn er regelingen voor ondernemers als tegemoetkoming voor gederfde inkomsten. Het is heel goed dat die er zijn, in de Zuid Europese landen is dat echt anders. Voor detaillisten zal er ook echt gekeken moeten worden naar financieringsvormen voor de najaar orders. Vimagro (Koppen is bestuurslid, red.) en INretail maken zich daar gezamenlijk hard voor. Uit onderzoek van INretail blijkt dat over het algemeen de communicatie en samenwerking in de schoenenbranche als positief wordt ervaren. Dat herken ik. Wij zitten er positief in en kijken naar oplossingen. We kijken naar de collecties en naar de modellen die ook naar een volgend seizoen kunnen worden doorgezet. Er zal in de komende tijd minder worden geïnvesteerd in nieuwe modellen en leesten vermoed ik, en meer afstemming komen met de behoefte van detaillisten en de markt.”

Andere realiteit
“Normaliter ben om de week in Italië voor de ontwikkeling van de collecties. Nu gebeurt dat op afstand vanuit IJsselstein. Dat was in het begin even wennen, maar het is goed te doen. Het werken met Microsoft teams en het via face time bespreken van de opgestuurde samples zou nog wel eens behouden kunnen worden als werkwijze. Als de frequentie van de reizen naar Italië naar eens in de drie weken gaat, werkt alles bij elkaar ook kostprijs verlagend. Ik denk in juni weer naar de fabriek in Italië te kunnen, en daar kijk ik enorm naar uit.”

Verkoopkansen
“Het belangrijkste is nu om elkaar te helpen, te ondersteunen waar nodig. Met het uitstellen van de najaar leveringen naar eind augustus of zelfs begin september wordt de doorverkoopperiode van de voorjaarscollecties verlengd. Ook zijn er weer voorzichtig positieve geluiden vanuit de winkeliers. Nu is het belangrijk om de rust te bewaren en niet teveel af te prijzen, dit om de marges binnen de branche nog een beetje acceptabel te houden. Veel Nederlanders zullen de zomer in eigen land doorbrengen, met als gevolg mogelijk meer bestedingen in de binnensteden aan schoenen en kleding. Hierdoor ontstaan er aan het einde van het seizoen nog verkoopkansen, en daar is iedereen mee geholpen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0