Predicaat hofleverancier voor Frans Muller Benelux
Op vrijdag 12 april heeft het bedrijf ‘Frans Muller Benelux’, dat schoenverzorgingsproducten, inlegzolen en accessoires distribueert, het predicaat Hofleverancier ontvangen van de Commissaris van de Koning, de heer René Paas. Dit gebeurde tijdens een evenement in het Forum, waar ook burgemeester Koen Schuiling van Groningen aanwezig was. Het bedrijf vierde zijn 170-jarig bestaan.
Het predicaat Hofleverancier is een speciale erkenning die maar aan een paar Nederlandse bedrijven wordt gegeven. Rutger Muller, de directeur en de zesde generatie in het bedrijf, is erg trots op deze erkenning. Hij zegt: “Het is geweldig om dit mee te maken. In Groningen zijn slechts zes andere bedrijven die dit predicaat dragen, dus dat laat zien hoe bijzonder het is.”
Het verkrijgen van het predicaat was geen makkelijke taak, legt Rutger uit. “Je krijgt het niet zomaar,” zegt hij met een glimlach. “We moesten een langdurige en intensieve aanvraagprocedure doorlopen. Alleen tijdens een jubileumjaar kun je een aanvraag doen. We probeerden het al in 2002, maar slaagden er toen niet in om genoeg bewijsmateriaal te leveren voor de oprichtingsdatum van ons bedrijf. In 2022 hebben we het opnieuw geprobeerd, en met hulp van de Groninger Archieven konden we uiteindelijk een compleet dossier samenstellen met extra bewijs zoals financiële documenten, krantenartikelen en brieven uit de Tweede Wereldoorlog. Naast al het bewijsmateriaal moeten ook het bedrijf en de directie een goede reputatie hebben. Als je dan na een lange tijd hoort dat je aan alle eisen hebt voldaan, geeft dat veel voldoening.”
Frans Muller Benelux begon in 1853 als een lokale schoenmaker en groeide uit tot een distributeur van bekende merken in de Benelux. Rutger legt uit: “Misschien kennen mensen niet altijd de naam Frans Muller Benelux, maar ze hebben vaak wel producten van merken zoals Collonil, Pedag en Nico in huis, die ze hebben gekocht bij een schoenenwinkel. We zijn marktleider in onze branche, met ongeveer 4.000 retailers in de Benelux als klant. Ons familiebedrijf heeft veel uitdagingen overwonnen, zoals oorlogen en economische crises. Door creatief en ondernemend te zijn, en door dicht bij onze klanten en producten te blijven, hebben we altijd manieren gevonden om te groeien. Het predicaat Hofleverancier is niet alleen een eerbetoon aan mijzelf, maar vooral aan alle generaties voor ons en aan het hele team. Het is de beloning voor generaties van hard werken, altijd met een oog op de toekomst gericht.”
Bron: Frans Muller
