Prijzen van schoenen over hele linie gedaald

De prijzen van schoenen zijn in juli met 2,3 procent gedaald. Alle deelsegmenten binnen de schoenenmarkt werden in juli goedkoper vergeleken met juli vorig jaar, De grootste prijsdaling trad op bij kinderschoenen, die in juli 4 procent goedkoper werden. Herenschoenen daalden in juli 2,2 procent in prijs en damesschoenen werden 1,7 procent goedkoper. Schoenen maken 0,8 procent van de totale consumptie van Nederlandse consumenten uit. De helft hiervan (0,4 procent) is voor rekening van damesschoenen en een kwart (0,2 procent) voor zowel heren- als kinderschoenen. Dit blijkt uit een analyse van onze redactie van o.m. de meest recente CBS consumentenprijzen.

Consumentenprijzen mutatie per maand in procenten (prijsindex 2015=100)

 

Stijgingstempo kledingprijzen omlaag
De prijzen van kleding zijn in juli dit jaar vergeleken met juli vorig jaar met 1,6 procent gestegen. Het sterke stijgingstempo uit het tweede kwartaal toen kleding in alle maanden nog ruim 3 procent duurder werd, lijkt hiermee losgelaten. In juni werd nog 3,9 procent prijsstijging gemeten en daarmee de hoogste stijging van kledingprijzen sinds september 2019 toen kleding 5,5 procent duurder werd. Schoenen werden in juli 2,3 procent goedkoper.

Prijzen baby- en kinderkleding sinds september 2019 het meest gestegen
Sinds september 2019 stijgen de prijzen van baby- en kinderkleding harder dan de prijzen van dames- en herenkleding. In juli werd deze trend voortgezet: de prijs van baby- en kinderkleding steeg in juli vergeleken met juli vorig jaar met 2,4 procent. Dameskleding volgde met een prijsstijging in juli van 1,6 procent, terwijl herenkleding in juli 1 procent duurder werd. De daling in het stijgingstempo van de kledingprijzen in juli is geheel voor rekening van baby- en kinderkleding en dameskleding. In juni werd voor deze deelsegmenten nog respectievelijk 6,8 en 4,5 procent prijsstijging gemeten. De prijsstijging van herenkleding in juli (+1,0 procent) is de hoogst gemeten stijging dit jaar. Het gewogen totaal van alle consumentenprijzen (de inflatie) liet in juli de laagste stijging van dit jaar zien +1,4 procent. Kleding heeft een aandeel van 4 procent in het totaal van alle consumptiecategorieën. De grootste weging binnen kleding heeft dameskleding (2,1 procent), daarna volgen herenkleding (1,0 procent) en baby- en kinderkleding (0,9 procent).

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0