Rabobank: volumegroei in alle marktsectoren, maar prijsdruk blijft

Bedrijven profiteren over de hele linie van het herstel van de economie en de afname van werkloosheid, dat is de conlusie van de sectorprognose 2015 van de Rabobank. Er wordt een hogere volumegroei in vrijwel alle marktsectoren verwacht.

De uitvoer blijft dit jaar de belangrijkste groeimotor. Ook de consumptieve bestedingen dragen in 2015 bij aan de economische groei. Door de hogere consumptie- en exportgroei zullen de bedrijfsinvesteringen dit jaar verder toenemen. De Rabobank verwacht dat het private investeringsvolume in 2015 met 4% toeneemt. De particuliere consumptie groeit in 2015 met 1,25%. Dat is meer dan voorgaande jaren en meer dan eerder verwacht. “Voor alle marktsectoren lijken de seinen voor 2015 op groen te staan. We zien volumegroei in alle sectoren, maar tegelijkertijd staan de prijzen onder druk. De schade van de crisis is zeker nog niet overal gerepareerd. Ondernemers zullen alert moeten blijven. De dynamiek in de markt is ongekend en concurrentieverhoudingen kunnen snel veranderen”, aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank, in een toelichting. In dat kader wijst hij ook op de risico’s zoals een Griekse exit uit de eurozone of opnieuw oplaaiende spanningen tussen Rusland en het Westen.

Industrie, groothandel en transport
De op het buitenland gerichte sectoren industrie, groothandel en transport groeien relatief hard. Voor 2015 wordt een volumegroei in de industrie van 2,6% verwacht. Om een goede marktpositie voor de toekomst te behouden zal de Nederlandse industrie in moeten spelen op technologische mogelijkheden zoals robotica, 3D printing, nanotechnologie, biotechnologie etc. Deze ontwikkelingen zetten bestaande business- en verdienmodellen onder druk.

De vooruitzichten voor groothandels verschillen fors. De volumestijging van afgelopen jaar zet zich in 2015 weliswaar voort met 3,1% maar de omzetten stijgen minder hard door aanhoudende prijsdruk. Meer dan ooit zullen groothandels toegevoegde waarde moeten leveren in de keten.

Bescheiden groei detailhandel
De groeiverwachting in de detailhandel is bescheiden. Het veranderende koopgedrag van de consument en de toenemende concurrentie vragen van ondernemers om zich te onderscheiden met op maat gesneden producten en diensten. In de detailhandel food vallen aankoop en consumptie steeds meer samen. Voeding wordt lifestyle en dat biedt kansen voor interessante nichemarkten.

rabobank groei

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0