‘Retail post corona vraagt om multichannel focus’

Nu de klanten terugkeren in de winkelstraten is het voor ondernemers zaak om ook aandacht voor sociale media en online verkoop te houden. “De retail moeten uitblinken op een breed podium,” stelt INretail directeur Jan Meerman; “Er is excellente kennis nodig van de winkel, van online verkoop en van sociale media en het moet ook nog naadloos op elkaar aansluiten. De band met de klant start al thuis. Sociale media als facebook en instagram worden inmiddels ingezet door respectievelijk 78% en 88% van de ondernemers en een 56% heeft een webshop. Dat is een goed signaal en ook dat een kwart van de ondernemers wil investeren in online verkoop.”

Digitaliseringsvouchers
“Zo’n twintig procent van de ondernemers vindt het lastig om de online verkoop goed te organiseren. Een bijna even grote groep wil de online verkoop activiteiten zelfs terugschroeven of stoppen.” INretail constateert dat veel ondernemers hun concept door-ontwikkelen, maar er is ook een groep die worstelt en een passende aanpak zoekt. “De winkel laten excelleren en tegelijk ook focussen op andere kanalen is uitdagend. Logisch, want tachtig procent van de ondernemers met fysieke winkels realiseert nu nog maximaal twintig procent van de omzet uit online activiteiten. Maar groeikansen zitten vooral in het uitbouwen van online kansen,” stelt Meerman. “De consument is in coronatijd nog digitaler geworden. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de connectie met je klant en moet je zorgen dat je minstens zo digitaal actief bent.” INretail startte onlangs samen met onder meer MKB Nederland en Bol.com een campagne om met digitaliseringsvouchers ondernemers te stimuleren aan hun digitale toekomst te werken. Daarvan zijn er al ruim 500 afgenomen.

Positief signaal
INretail vindt het positief dat ondernemers in het post corona tijdperk inzetten op een multichannel strategie. “Dat vraagt wel om investeringen en daarvoor moeten dan de middelen beschikbaar zijn. Een grote groep ondernemers wil graag, maar loopt nu tegen de enorme schuldenberg aan die door corona is ontstaan en afbetaald moet worden. “Dat verhindert retailers om in hun toekomst te kunnen investeren. Wij pleiten daarom voor lange afbetaaltermijnen bij schuldeisers,” besluit Meerman.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0