Retailers aan het woord: Master Schoenen en ZandBergen Shoes
Master Schoenen, Amsterdam
In deze winkel begint de eigenaar met de inkoop voor SS25 op de koopzondag van CAST, dit jaar op 1 september. “Eigenlijk is startmoment voor mij ieder jaar wel hetzelfde – begin september”, vertelt eigenaar Richard Steur. “Tussendoor koop ik niet veel bij. Ik ben vrij loyaal aan mijn huidige leveranciers, en de verkoop daarvan gaat goed, dus het is ook niet nodig. Wel ben ik steeds minder seizoensgericht, je verkoopt tegenwoordig ook witte sneakers in november en zwarte schoenen in juni.”
Richard legt uit dat zijn klanten vooral comfortschoenen van Duitse merken kopen. “Die zijn goed vertegenwoordigd op CAST, dus het is ook niet nodig om naar de MICAM te gaan voor Italiaanse merken.” Verder vertelt Richard dat het inkoopbedrag voor volgend jaar iets hoger zal liggen. “De inkoopprijzen zijn ook gestegen. Ik zal niet per se meer inkopen dan voorgaande jaren – de hoeveelheid blijft ongeveer hetzelfde.”
Geen metallic leer
“De beurzen lagen onlangs vol met metallic leer, maar mijn klanten houden daar echt niet van. Ik ga dat dus ook niet inkopen voor SS25. Wat ook opvalt, is dat mijn klanten niet zo van witte zolen houden. Zowel jongere als oudere klanten kiezen vaak voor donkerdere, gedekte zolen. Bij de inkoop zal ik wel wat kleur toevoegen aan mijn assortiment, maar over het algemeen denk ik dat ik meer gedekte en minder felle kleuren zal inkopen – die kun je ook het hele jaar door verkopen, wat handig is. Verder verwacht ik niet dat geklede schoenen terugkomen. Mensen zijn nu zo gewend aan de comfortabele schoen dat ze niet meer terug willen.”
Inkoopvereniging: GMS Group. “Het belangrijkste voordeel is dat je als lid een iets langere betaaltermijn hebt.”
Op foto hieronder: Richard Steur
ZandBergen Shoes, De Bilt
In deze winkel kopen ze altijd op dezelfde tijd in – één of twee weken voor de schoenendagen, en op de schoenendagen zelf, vertelt eigenaar Alice Zandbergen. “We gaan naar CAST, maar maken zeker ook een rondje in Waalwijk, en er komen ook vertegenwoordigers langs. Ik ben echter van plan om wat voorzichtiger in te kopen, omdat de zomercollectie van dit jaar wat moeizaam verkocht door het slechte weer.”
Jeugdigere comfortschoen
Alice legt uit dat ze veel rekening houdt met het lokale publiek dat haar winkel bezoekt. “Alles wat comfortabel is, verkoopt goed bij mij. Die trend zal zich ook doorzetten naar SS25. Bovendien wordt de comfortschoen ook steeds jeugdiger in uitstraling. Zo zie je bijvoorbeeld een Penny Loafer in een gemoderniseerd jasje. Mijn winkel is ook niet zo trendgevoelig – ik zit in een dorp dichtbij een grote stad. De jeugd gaat naar Utrecht of koopt schoenen online. Mijn klantengroep komt echt naar de winkel voor een stukje kennis en advies, én voor die comfortschoen. Soms zie ik een leuke trend op een beurs, maar die schoenen pas twee jaar later bij mij in de winkel. Dat vind ik soms jammer. Ik moet wel zeggen dat het helpt dat ik bij sommige leveranciers ook paar fashion items kan inkopen, bijvoorbeeld vier paar. Dat doe ik weleens.”
Inkoopvereniging: “Geen. We doen alles zelfstandig.”
Op de foto onder: Eigenaren Bernard en Alice Zandbergen