Retailers aan het woord: ShoeRama & Pfannini Schoenmode
ShoeRama, Capelle
“We zijn gestopt met het verkopen van kinderschoenen en gaan in onze grote winkels van ca. 800 m² meer modische hoekjes creëren”, vertellen eigenaren Tjerk & Cas van den Hout. “We denken dat we met leuke designermerken meer jonge ouders kunnen aantrekken die niet meer voor de kinderschoenen komen. We willen ervoor zorgen dat onze modische merken meer opvallen in onze winkels. Door extra leuke hoekjes te creëren, brengen we deze groep meer onder de aandacht.”
Tjerk legt uit dat hun grootste doelgroep comfortschoenen is. “Comfortschoenen worden steeds hipper, waardoor ze makkelijker en beter te verkopen zijn. We prijzen deze schoenen ook niet sterk af; het overschot aan voorraad nemen we mee naar volgend jaar. We hebben eigenlijk altijd veel voorraad comfortschoenen, dat is juist onze kracht. We willen geen ‘nee’ verkopen. De voorraad wandel- en modische schoenen wordt, aan de andere kant, anders beheerd; daar zijn we wel voortdurend aan het bijkopen en bijsturen qua voorraad.” Voor SS25 geeft Tjerk aan dat ze ook weer wat meer geklede schoenen gaan aanbieden. De wandelafdeling wordt ook uitgebreid.
Écht ondernemen: meer dan ooit nodig
Over het algemeen merkt Tjerk dat er steeds meer noodzaak is om echt te ondernemen in de schoenenbranche. “Als het goed gaat, denken we nergens aan. Zodra het slecht gaat, raken we in paniek. Veel winkeliers ondernemen niet echt, omdat dat nooit nodig was. Nu zijn er grote veranderingen in de markt. Samenwerken in de branche is belangrijker dan ooit! We doen bijvoorbeeld alles om klanten naar onze winkel te trekken. Zo werken we samen met podologen, orthopeden, pedicures en revalidatiecentra.”
Bezoek beurzen: CAST (25-30 keer per seizoen), MICAM, soms Düsseldorf, Trade Mart Brussel
Foto onder: winkel ShoeRama, Capelle

Pfannini Schoenmode, Zaandam
“We laten ons voor SS25 echt leiden door wat de leveranciers aanbieden”, vertelt mede-eigenaar Reinier Pfann. “Eigenlijk zetten we onze huidige koers voort, dat loopt goed. We vinden het erg belangrijk om goede relaties met onze leveranciers op te bouwen – we zijn dus niet constant aan het experimenteren met ons aanbod; we blijven per leverancier een redelijk uitgebreid en stabiel assortiment aanbieden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat consumenten duidelijk weten wat ze bij ons kunnen kopen.”
Meer variatie bij geklede schoenen
Dit jaar verkocht de winkel veel sneakers, mede vanwege het aanhoudende koude weer, vertelt Reinier. Ook de schoenen van het merk Gabor verkochten weer erg goed. “Deze schoen heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding, een fijne pasvorm en een divers aanbod. Deze schoenen blijven we dus verkopen. Naast de populariteit van casual schoenen in de afgelopen jaren, proberen ze bij Pfannini ook nog geklede schoenen te verkopen. Ongeveer 10 procent van het assortiment bestaat uit geklede schoenen. “Het hangt wel af van wat de leveranciers hierin aanbieden. Toch hoop ik dat de vraag naar geklede schoenen in de winkel zal toenemen. Dan kunnen we meer variatie bieden dan alleen het standaard sneakermodel.” Verder merkt Reinier op dat klanten meer interesse tonen in schoenen met zachte materialen. “Stevigere schoenen met hardere materialen, zoals die van DL Sport en Durea, verkopen iets minder goed, daar houden we dus ook rekening mee bij de inkoop.”
Bezoek beurzen: CAST (6-8x per seizoen) en een aantal leveranciers.
Foto onder: winkel Pfannini Schoenmode, Zaandam
