Het besluit van moderetailer Tuunte om vanaf het einde van dit jaar geheel met de uitverkoop te stoppen krijgt navolging. “De huidige werkwijze kan namelijk niet langer”, stelt branchespecialist Edwin Belt van INretail tegenover Tubantia. Tuunte-directeur Louis van Andel wil de controle over zijn keten krijgen, net als grote spelers als H&M en Zara, en enkel een klein, bescheiden voordeelrekje overhouden, achterin de winkel. “Je moet als ondernemer af en toe je nek uitsteken. Je kan er naast zitten, maar ook winnen”, aldus Van Andel. Volgens INretail raken veel winkeliers in paniek en volgen zij de kortingsacties van hun buurman. Daardoor heerst er een permanente uitverkoop en gaan winstmarges sterk achteruit. Belt raadt aan ‘korter op de bal te werken’. Dat kan, aangezien steeds meer merken nu ook korte-termijncollecties leveren. Ook kan het probleem volgens de specialist opgelost worden door meer samenwerking tussen retailers en leveranciers.
Aanbevolen artikelen