Schoenenbranche blijft achter
De CBS-cijfers voor de schoenen- en lederwarendetailhandel in het laatste kwartaal van 2024 bleven achter ten opzichte van de detailhandel als geheel, schreven we in TRED nummer 1 van 2025. Oktober liet een negatief omzetpercentage zien en in november bleef de groei nul. Als we nu kijken naar de cijfers van het laatste kwartaal 2024, kunnen we ook december meenemen, waardoor er een nog wat completer plaatje ontstaat.
Daling
De statistiek van december toont opnieuw een stijging van de detailhandelsomzet, ditmaal met +1,5 procent, maar de schoenen- en lederwaren laten opnieuw een daling zien, en wel van -1,5 procent, terwijl in december zowel Black Friday als de Kerstperiode normaal gesproken goed zijn voor omzetstijging. In zijn geheel is over kwartaal vier van 2024 een negatief omzetpercentage te zien van 1,9 procent ten opzichte van een jaar eerder en is het volume 2,9 procent gedaald. Daar staat tegenover dat online-verkopen van kleding en mode-artikelen in december volgens het CBS wél fors geplust hebben. Het lijkt er dus sterk op dat de consument in het laatste kwartaal van 2024 de fysieke schoenen- en lederwarenwinkels links heeft laten liggen ten gunste van www-winkels. Overigens staat de branche daarin niet alleen, want ook supermarkten, winkels in meubels en woninginrichting en winkels in consumentenelectronica en witgoed deden matige zaken.
Dit en veel meer leest u in de maart 2025 editie vakblad TRED.
Nog geen abonnee? Meld u hier aan.