Schoenenwinkels moeten krachten bundelen

Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat onder meer stagnerende verkoop, beperkte winstmarges door hoge concurrentie en een verschuiving naar online hoofdredenen zijn voor het faillissement van duizend schoenenwinkels de afgelopen zeven jaar. Naast dat schoenenwinkels onderlinge concurrentie ondervinden, zijn ook branchevreemde partijen als kledingwinkels concurrentie geworden. Grotere kledingwinkels als Primark, H&M en Zara bijvoorbeeld, verkopen naast kleding ook schoenen, meldt RetailNews.

Een andere reden die naar voren komt uit het onderzoek is dat de branche erg is versnipperd. De drie schoenenwinkels met het grootste aandeel zijn Van Haren (6,2 procent marktaandeel), gevolgd door Adidas (5,4 procent) en Scapino (4,3 procent).

Een oplossing voor de schoenenbranche is het bundelen van de krachten met kledingwinkels en zo one-stop shops creëren waar consumenten zowel schoenen als kleding en andere artikelen kunnen kopen. Op deze manier kunnen de kosten voor het personeel en de huur gedeeld worden. ABN Amro noemt als voorbeeld Hutspot en Verse Good Store die naast kleding en schoenen ook woonaccessoires en zonnebrillen verkopen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat tussen 2015 en 2018 de behoefte aan kennis en kunde van bezoekers van schoenenwinkels is gestegen. Om je als schoenenwinkel te onderscheiden van online, is service daarom van cruciaal belang, stelt ABN Amro.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0