Sfeer dik in orde, consumenten wispelturig
Midden vorig jaar peilden we als redactie van TRED de stemming in de vaderlandse schoenenbranche. Over het algemeen genomen was die stemming positief te noemen. Ondanks een verregend voorjaar werd er in april en mei toch leuk verkocht. Vanaf juni begon de situatie echter wisselvallig te worden volgens het CBS. De schoenen- en lederwarenbranche zag in juni een dip van -4,6 procent, maar vanaf dat moment schoten de omzetten weer omhoog tot zelfs dubbele cijfers in september: + 16,5 procent! En daarna bleef het stil…. Oktober toonde een negatief omzetpercentage en in november bleef de groei nul.
Economie groeit
Economisch was er echter niet echt iets mis met Nederland. In het derde kwartaal van 2024 groeide de economie met 0,8 procent en het werkelijk beschikbare inkomen was voor huishoudens 1,5% hoger, meldt het CBS. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen ging de Nederlander er financieel op vooruit en dat beschikbare geld werd in het derde kwartaal 2024 dus onder andere besteed in de schoenenwinkel. Het consumentenvertrouwen bleek vorig jaar helaas niet positiever te zijn geworden, ondanks de verbeterde inkomenssituatie. Consumenten waren in oktober, november en december wederom negatiever, aldus het CBS. Deze tendens is in tegenspraak met de gestegen koopkracht, de omzetten in het derde kwartaal en de groei van de economie! Het lijkt erop dat die negativiteit dus vooral tussen de oren zit, waardoor de consument een veranderd uitgavenpatroon gaat vertonen: kopen naar behoefte. Die trend is al een tijdje gaande na de enorme inhaalslag post-corona, en dat wordt ook min of meer bevestigd door diverse leveranciers die we spraken.
Dit en veel meer leest u in de januari 2025 editie vakblad TRED.
Nog geen abonnee? Meld u hier aan.