Smits Schoenen in Drunen is gisteren beloond met de Miss Merhottein Award. De award werd uitgereikt tijdens het event ‘Moving Forward’, dat werd georganiseerd in het kader van 50 jaar samenwerking tussen Gabor en Handelsonderneming Merhottein. Hiervoor waren de Nederlandse Gabor-retailers uitgenodigd in Landmark Wijnfort in Lent.
Miss Merhottein is het pseudoniem waaronder een mystery shopper een groot aantal Gabor-schoenverkooppunten bezoekt en beoordeelt. Bij de bezoeken werd gekeken naar winkelpresentatie, vriendelijkheid en gastvrijheid van de medewerkers, en naar de presentatie van de Gabor-collectie. Naast Smits Schoenen in Drunen waren ook O’Moda in Goes en Snoeren Schoen- en Voetspecialist in Teteringen. Peter Munnichs, directeur van Merhottein: “De resultaten van de genomineerden lagen dit jaar erg dicht bij elkaar; het was een spannende editie.”
Prijzen verhogen
Tijdens het event was er niet alleen aandacht voor de award, maar ook voor de ontwikkelingen in de schoenenbranche in het algemeen. Munnichs, die het event opende, sprak tegen de aanwezige retailers onder andere zijn zorgen uit over de lage prijzen die door sommige retailers worden gehanteerd. “Buurman en buurvrouw”, zo sprak hij deze winkels toe. “Zullen we afspreken dat we de prijzen gewoon weer verhogen tot 1 juli en daarna pas starten met de uitverkoop?” Hiermee kon hij rekenen op een groot applaus van de aanwezige retailers.
Cor Molenaar
Om nog dieper op de ontwikkelingen, problemen en met name kansen van de schoenenbranche in te gaan, bood Merhottein een informatief en vermakelijk programma aan. Zo gaf prof. dr. Cor Molenaar een inspirerende masterclass gericht op de huidige veranderingen in klantgedrag. Hij noemde onder andere de groei van online, het belang van beleving en veranderende generaties, als zaken waarop retailers zouden moeten inspelen. Dat dit niet altijd even makkelijk is, bleek wel uit de vragen uit het publiek. ‘Hoe kan ik die jongere generatie bereiken?’ en ‘Moeten we een vaste uitkoopperiode met elkaar afspreken?’ waren enkele vragen die werden gesteld.
Jort Kelder
Van Cor Molenaar naar ‘het Keldertje van Jort’, zoals Jort Kelder zijn spreekruimte zelf benoemde. Nadat hij het publiek testte met een vraag over zijn schoenen – Italiaans handwerk -, viel hij even door de mand toen bleek dat er in één van zijn zolen een gat zat. Kelder liet zich hierdoor echter niet kisten en startte met een onderhoudend gesprek met de aanwezige retailers. Met behulp van vragen en stemkastjes peilde hij zijn publiek. Op de vraag daarna ‘Wat zou je vooral anders doen als je opnieuw zou kunnen beginnen?’ waren de antwoorden verdeeld, maar de meeste retailers zouden of niets veranderen, of hun winkelbeleving wijzigen of de samenwerking met lokale/regionale winkeliers aangaan. De winkeliers die ‘Niets’ hadden gekozen, bleken zelf al veel aandacht te besteden aan beleving in de winkel, online en samenwerking. De anderen konden beamen dat dit inderdaad belangrijke aspecten zijn bij het ondernemen in deze tijd.
Vermaak
Tussen de serieuzere sessies door was er tijd voor vermaak, met een improvisatieshow van Duo Mier. Met een mix van humor, inhoud, muziek, scherpte en interactie, lieten deze cabaretiers het publiek zien wat er aan de hand is in de schoenenbranche en wat er zou kunnen worden verbeterd. Ook konden genodigden na de brainstorms ‘de storm door hun brains laten gaan’ tijdens een tocht met een rib boat op de Waal. Afsluitend vond het avondprogramma plaats, met lekker eten en drinken en optredens van Edsilia Rombley en Glennis Grace.