Stress onder winkelmedewerkers
Uit recent onderzoek van Quinyx, een leverancier van AI-softwareoplossingen voor personeelsplanning, blijkt dat 41 procent van de medewerkers in de retail momenteel werk gerelateerde stress ervaart. Het onderzoek, uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers, wijst op verschillende oorzaken voor deze stress.
De belangrijkste stressfactor is de angst onder winkelmedewerkers dat hun salaris niet voldoende is om de rekeningen te betalen, met 49 procent die deze zorg uitspreekt. Op de tweede plaats staat een gebrek aan flexibiliteit in werkuren, genoemd door 44 procent van de respondenten. Daarnaast geeft 36 procent aan dat ze te veel en te lang moeten werken. Werknemers konden meerdere redenen opgeven voor hun werk gerelateerde stress.
Toma Pagojute van Quinyx, benadrukt het belang van het aanpakken van deze stressfactoren om zowel het welzijn van de werknemers te bevorderen als de efficiëntie en tevredenheid op de werkplek te verbeteren.
Een zorgwekkend aspect is dat werk gerelateerde stress ook wordt genoemd als reden voor verloop onder winkelmedewerkers. Een kwart van de medewerkers overweegt hun baan op te zeggen of van baan te wisselen vanwege deze stress.
De impact van stress op de inzet van werknemers wordt ook benadrukt in het onderzoek. De helft van de winkelmedewerkers geeft aan dat hun inzet op het werk zou toenemen als ze minder werkgerelateerde stress zouden ervaren.
Bron: Quinyx
