Superfit is terug in Nederland

Superfit is terug op de Nederlandse markt. Sinds 1 januari dit jaar is Arthur Koot verantwoordelijk voor het kinderschoenenmerk. Hij vertelt: “Superfit moet na jarenlange afwezigheid weer vanaf nul opgebouwd worden in Nederland, dus toen deze kans voorbij kwam om een hoogwaardig kwaliteitsmerk in de markt te zetten, ben ik het avontuur aangegaan.” Want Superfit kinderschoenen zijn van uitstekende kwaliteit en in Duitsland een begrip, geeft Arthur Koot aan. “Daar is het merk marktleider, en vanaf nu is er dus ook weer volop activiteit rondom Superfit in Nederland. We gaan het merk onder de aandacht brengen via alle social media kanalen en we zullen op klantniveau custom made marketingcampagnes beschikbaar stellen aan onze retailers. Bovendien gaan we werken met ambassadeurs van het merk.”

Arthur Koot

150 jaar ervaring

Frank Massfelder, Regional Manager Noord-West Europa van moederbedrijf legero united, vult aan: “We hebben als fabrikant van kwaliteitsschoenen 150 jaar ervaring en zijn een grote speler op de wereldmarkt. In het boekjaar 2021-2022 behaalde Legero United met haar merken SuperFit, Think!, Legero en VIOS een omzet van € 220 miljoen en daarmee is het bedrijf volledig op koers ondanks corona. Weliswaar hadden Think! en Legero het lastig de afgelopen twee jaar, maar Superfit is echt ontploft omdat kinderen nu eenmaal altijd schoenen nodig hebben. We hebben de afgelopen twee jaar dus gewoon geleverd. Momenteel wordt er bovendien zwaar geïnvesteerd in digitalisering en marketing om Superfit verder uit te bouwen. Daarbij is ook sustainability een belangrijke pijler onder de onderneming. We zetten niet alleen in op een duurzame productie en duurzame materialen voor onze schonen (de productie vindt grotendeels in Europa plaats) maar ook het splinternieuwe hoofdkantoor is volledig C02 neutraal.”

frank massfelder

Groeimarkt

Massfelder ziet Nederland als een groeimarkt voor Superfit. “Nederlanders waarderen kwaliteit en in het verleden zijn we er al succesvol geweest. Think! is bijvoorbeeld qua marktaandeel een grote speler. Met Superfit draaien we wereldwijd uitstekend maar daar liggen dus nog volop kansen voor in Nederland omdat we er een tijdje afwezig zijn geweest. Bovendien loopt Nederland voorop in trends.” Daarmee bedoelt Massfelder dat Superfit weliswaar de markt in Duitsland domineert, maar dat het daarbij vooral gaat om ‘Duits design’, waar in Nederland hippere schoenen beter ‘lopen’. “Ons designteam houdt daarom rekening met Nederland bij de nieuwe collecties. Onze kwaliteit is namelijk top, maar we moeten meer aansluiting zoeken bij de Nederlandse smaak. Echter: we moeten sowieso weer vanaf 0 beginnen dus dat komt goed. Onze ontwerpers houden er rekening mee. Het is voor Nederland echt een lange termijn-project en we gaan actief aan de gang met marketing en productontwerp. De strategie wordt in overleg bepaald met Arthur Koot en daarbij zullen we assertief opereren om Superfit onder de aandacht te brengen via alle kanalen die mogelijk zijn. We streven ernaar in SS24 een capsulecollectie van pakweg 25-30 modellen speciaal voor de Nederlandse markt te hebben. Dat is de zogenaamde ‘West’ capsule die behalve in nNederland ook in de UK, Frankrijk en België gevoerd gaat worden, waar de smaak eveneens anders is dan in Duitsland. Dat is uiterst positief, want ook op de Duitse markt willen we moderner en meer trendgevoelig worden, en daarbij is de ‘West’ markt leidend.”

Waarom Superfit?

De argumenten om Superfit te verkopen zijn uiteenlopend van een perfecte pasvorm tot een uitstekende prijsstelling, vertelt Arthur Koot. “Het zijn kinderschoenen met een uitstekende commerciële prijsstelling van oerdegelijke kwaliteit en met een perfecte pasvorm. Bovendien wordt er veel Gore-Tex gebruikt waardoor ze lekker allround bruikbaar zijn en tegen een stootje kunnen. Bijzonder is ook dat ze leverbaar zijn in wijdte-maten: W5 en W6 in wide, M4 in medium en S2 en S3 in small, waardoor je van de eerste stapjes tot aan de pubertijd je kinderen altijd de juiste schoenen kunt geven. Daarom beveelt 98% van de Duitse kinderartsen ook Superfit aan.”

Hij vervolgt: “Een deel van de collectie heeft bovendien het BOA sluitsysteem waarmee je de schoen met een draaischijf dichtmaakt en dus geen klittenband nodig hebt of veters hoeft te strikken. Dit is een echte USP van Superfit en meer dan een gimmick omdat het systeem voor perfect sluitende schoenen zorgt. De marges van Superfit zijn bovendien goed met 2,45, en afhankelijk van de ordergrootte zijn er bovendien extra aantrekkelijke inkoopcondities mogelijk.”

Superfit

Oerlemans Kinderschoenen

In Leiden is Oerlemans Kinderschoenen een van de verkooppunten van het eerste uur. Ronald Oerlemans vertelt: “Wij zijn heel tevreden met Superfit. Destijds is mijn vader gestart met het merk. Dat is nu pakweg 18-19 jaar geleden. De prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend en door het gebruik van Gore-Tex in de schoenen zijn ze lekker breed inzetbaar. Bovendien hebben we eigenlijk nog nooit een structurele klacht gekregen over de schoenen, daar zijn ze best uniek in.” Dat Superfit nu weer terug is in Nederland vindt Ronald Oerlemans dan ook prettig. Oerlemans Kinderschoenen is een echte pasvormwinkel en verkoopt vooral goede schoenen voor opgroeiende kinderen. “Pasvormschoenen zijn 80% van onze verkoop en Superfit schoenen bevallen zowel ons als de kinderen prima. Want tegenwoordig bepalen kinderen welke schoenen ze willen, en die kiezen voor Superfit. Ze zien er goed uit en de pasvorm is uitstekend. Eigenlijk kun je stellen dat als een kind eenmaal Superfit heeft gedragen, ze nooit meer iets anders willen. We hebben dan ook veel vaste klanten die ieder half jaar voor Superfit terugkomen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0