Terugblik Modefabriek: ‘een heel interessant evenement om te netwerken’
Op 7 en 8 juli trokken veel mensen naar de Modefabriek in Amsterdam. De beurs was goed bezocht en er hing een positieve sfeer. Er waren verschillende talks, bijvoorbeeld over de synergie tussen AI en creativiteit, en over het creëren van aansprekende visuals voor sociale media. Dit jaar introduceerde de Modefabriek ook een Responsible Route, die bezoekers langs merken leidde die actief bezig zijn met duurzaamheid. Bovendien kon men genieten van een selectie van de beste internationale vintage verkopers. Kortom, er was veel te zien en te beleven.
Een van de exposanten die we spraken was Clio Hendrickx van het Belgische kledingmerk Les Soeurs. Ze was erg enthousiast over de positieve sfeer op de beurs. Volgens haar was de beurs het ideale ontmoetingspunt voor alle spelers in de industrie en een uitstekende gelegenheid om te netwerken.
Ze merkte ook op: “Als exposant van ons merk hebben we gemerkt dat het aankoopgedrag wat voorzichtiger was, waarschijnlijk door de onzekere geluiden uit de retailsector. Veel mensen kozen voor basisstukken en lieten de meer modieuze items liggen. Gelukkig is er nog steeds veel vraag naar onze draagbare en betaalbare producten.” Clio vertelde dat de beurs uitstekend was georganiseerd door de Modefabriek, waardoor ze zowel bestaande als potentiële nieuwe klanten uit België en Nederland kon ontmoeten. Ze had wel een suggestie voor verbetering: “Onze enige feedback aan de organisatie zou zijn om de beurs naar maandag en dinsdag te verplaatsen. Op zondag kwamen namelijk niet veel retailers, omdat dat hun vrije dag is. Daardoor viel de kwaliteit van de bezoekers op zondag een beetje tegen; er waren voornamelijk (internationale) fabrikanten uit verschillende delen van de wereld, zoals Pakistan en Turkije. Dat was voor ons minder relevant.”