TRED februari editie.

De februari editie vakblad TRED is verschenen, hierbij een overzicht van een aantal onderwerpen:

Lloyd presenteert moderne klassiekers

Het loopt momenteel lekker met Lloyd, vertelt Herbert Hessels van Lloyd-agent Arcon Schoenimport als TRED contact opneemt voor een update. “We zitten qua verkopen bijna weer op het niveau van 2019.” Hij relativeert wel direct dat het logisch is dat Lloyd weer groeit: “De markt voor geklede schoenen trekt fors aan na ruim twee jaar casual en dan is het niet gek dat ook Lloyd dat merkt.” Dat het merk aanslaat, merkt Hessels aan de stabiele groei van ongeveer 15% op jaarbasis. “Dat komt door de succesvolle partnerships met onze klanten. Zij hebben vertrouwen in het merk.”

“Lloyd heeft voor herfst/winter 2023-2024 een zeer sterke herencollectie gepresenteerd en ook de damescollectie is prachtig. Er wordt heel positief gereageerd op beide collecties door onze klanten. De prijsklasse van Lloyd ligt weliswaar in het hogere segment, maar de kwaliteit is dan ook helemaal in orde. Je krijgt absoluut waar voor je geld!”

Caprice presenteert nieuwe laarzen

Er is weer veel belangstelling voor lange laarzen, vertelt Thom Westerkamp van Caprice. “In het geklede segment zijn laarzen weer helemaal terug en dan met name in de categorie met hakhoogten variërend van 2 centimeter en de 7 centimeter. Uiteraard biedt Caprice als laarzenpecialist ook voor het komende herfst/winterseizoen weer een uitgebreide collectie. Caprice biedt voor HW23 een variatie aan laarzen, waarbij met name de nieuwe modellen met carré-leesten en trapezehakken opvallen, vertelt Westerkamp. “Die modellen bieden we aan als laarzen met lagere hakken die met lak zijn omtrokken en in een variant met een hogere hak. Deze elegante laarzenmodellen zijn geproduceerd van softe nappa-materialen en de kleuren zwart, bruin en cognac zijn hier de hoofdkleuren.” Bij Caprice zien we sowieso dat naast zwart en cognac ook de kleur donkerbruin, mooi antiek gepoetst, meer belangstelling heeft dan vorig jaar, vertelt Westerkamp. “Deze kleur sluit namelijk uitstekend aan bij het heersende damesmodebeeld voor aanstaande herfst en winter.”

 

Rieker Schuh zet in op duurzame groei

Rieker Schuh heeft het afgelopen half jaar als een grote uitdaging ervaren, vertelt verantwoordelijk Sales Manager Dominik Ernst van Rieker. “Zowel voor onszelf en onze prijsstelling, als voor onze partners in de retail, die we zo goed mogelijk proberen te ondersteunen. Gezien deze moeilijke omstandigheden zijn we echter erg blij met hoe het herfst/winterseizoen 2022 is verlopen qua doorverkopen. Ook de inkoop voor SS23 is qua voororders voor ons zeer naar tevredenheid verlopen. We hadden een zeer goede doorverkoop in het voorseizoen van de zomer van 2022, wat ondanks de macro-economische uitdagingen resulteerde in goede voororders voor SS23, mede door de verregaande doorontwikkelingen en innovaties binnen onze collecties.”

Als het gaat om de strategie voor de komende seizoenen, vertelt Dominik Ernst dat het doel van Rieker Shuh absoluut een duurzame groei is. Dat duurzaam dient letterlijk opgevat worden, want de Rieker-Groep en de overkoepelende moedermaatschappij Rieker Holding AG heeft zich gecommitteerd aan de nieuwe ‘Code of Conduct’ voor de Duitse textiel- en mode-industrie voor verantwoord ondernemen, benadrukt hij. Om deze groei te realiseren in de vorm van meer verkoop, worden de komende seizoenen alle registers opengetrokken op het gebeid van marketing: “Als familiebedrijf vieren we volgend jaar ons 150-jarig jubileum en daarom gaan we in 2023 en vooral in 2024 onze marketingactiviteiten over de gehele linie uitbreiden.”

 

Nieuw bij Arcon: Salamander

Arcon Schoenimport heeft per 1 februari dit jaar een nieuw schoenenmerk in het portfolio: Salamander. “Eigenlijk is Salamander terug van een tijdje weggeweest”, geeft Arcon’s Herbert Hessels aan. “Salamander was lang vertegenwoordigd in Nederland -onder andere met eigen schoenenwinkels- en het merk heeft daarom nog steeds een zeer grote naamsbekendheid onder mensen boven de 40. Dat is zeer positief voor de herintroductie.”

Hessels vertelt: “Vandaag de dag is Salamander een dochteronderneming van ara AG en de toevoeging aan het portfolio van Arcon betekent dat er naast ara in het comfortabele middensegment en Lloyd aan de bovenkant van de markt nu ook een aantrekkelijk ‘instapmerk’ beschikbaar is met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en een goede, modieuze assortimentsopbouw, zowel voor dames als heren.”

 

HANWAG Bluecliff ES en Makra Trek SF

HANWAG presenteert voor het herfst/winterseizoen 2023/2024 twee nieuwe modellen: de Bluecliff ES en de Makra Trek SF Extra GTX. Beide modellen zijn gericht op de serieuze wandelaar die hoogwaardige, waterdichte wandelschoenen wenst met een meer dan uitstekend comfort. Uiteraard ‘Made in Europe’ zoals we van HANWAG gewend zijn.

De nieuwe HANWAG Bluecliff ES is ontworpen voor stabiliteit en comfort, vertelt Marleen Hemminga van Fenix Outdoor Benelux bv. “De schoen is geschikt voor wandelingen in het middelgebergte en voor langere tochten. In vergelijking met de verwante Blueridge ES is de Bluecliff ES uitgerust met een iets hogere schacht en een stabielere zool – logisch gezien het wat veeleisendere gebruiksgebied.”

HANWAG breidt daarnaast de Makra-familie uit. Dit voorjaar komen er al drie nieuwe Makra-modellen op de markt en in het najaar volgt nog een familielid: de Makra Trek SF Extra GTX. Marleen Hemminga: “De productfamilie creëert een verbinding tussen de categorieën ‘Trek’ en ‘Rock’, en met in totaal vijf modellen is er nu dus voor elke wandeling in de bergen een geschikte Makra.” Wat alle modellen gemeen hebben is de unieke pasvorm. “Dankzij de zogenaamde ‘Makra-Fit’ nestelt een Makra zich echt om de voet, wat resulteert in een uitstekende krachtoverbrenging. Schoen en voet vormen hierdoor een eenheid van de tenen tot aan de hiel.”

 

De juiste wandelschoen

Als het gaat om wandelen en buitenactiviteiten, zijn de afgelopen paar jaar enorm succesvol geweest als gevolg van de corona-pandemie. Momenteel is wandelen nog steeds onverminderd populair -wie eenmaal gemerkt heeft dat wandelen leuk is, blijft dat doen- maar de gekte is er wel af, zo horen we vanuit de markt. Niettemin ligt er nog steeds een grote afzetmarkt voor wandelschoenen en dat biedt kansen voor winkeliers die hun assortiment onder de loupe aan het nemen zijn. Wel of geen comfortabele wandelschoenen opnemen in het assortiment? Geklede schoenen trekken weer aan, maar aan de andere kant is het comfortabele segment minder gevoelig voor modegrillen en seizoensinvloeden en wandelschoenen kun je ook gewoon in je vrije tijd dragen. Voor de startende wandelschoenenverkoper kan het wellicht geen kwaad om eens op een rijtje te zetten wat er allemaal beschikbaar is in de markt en welke keuzes u als winkelier zou kunnen en moeten maken om in te stappen in de wandelmarkt.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0