TRED juli/augustus is uit!

TRED juli/augustus is verschenen!

 

Ontdek de nieuwste trends en collecties voor het komende lente/zomerseizoen in de juli/augustus uitgave van vakblad TRED. Laat je inspireren door exclusieve interviews met toonaangevende retailers en krijg inzicht in de nieuwste trends van leveranciers. Blijf op de hoogte van het laatste business nieuws en krijg een voorproefje van de spannende beurzen die eraan komen. Mis deze essentiële bron van informatie voor de mode-industrie niet!

Hier onder ziet u een selectie uit deze editie!

 

Ook vakblad TRED ontvangen abonneer hier:

Herbert Hessels: ara doet het goed in comfort

Ara heeft een prima seizoen gedraaid, vertelt Herbert Hessels van ara-agent Arcon BV. “Vorig jaar rond deze tijd zagen we een start met wat minder voororders maar veel nabestellingen en dit jaar zien we dat vanaf de start een stuk meer georderd werd én dat de nabestellingen dik in orde waren. Die positieve resultaten komen vooral op conto van de productgroep comfort: goed passende schoenen in H-wijdte deden het uitstekend. Maar eigenlijk ben ik momenteel tevreden over de hele lijn. Wel merken we bij ara dat er door de retailers echte keuzes worden gemaakt als het gaat om de inkoop en de merkenkeuze. Er wordt niet zomaar wat ingekocht omdat het leuk is, maar bewust een winkelassortiment samengesteld op basis van verkoopmogelijkheden en rentabiliteit. Wat ook steeds duidelijker wordt: de consument gaat weer ‘ouderwets’ naar de winkel en koopt goed passende modieuze schoenen met veel comfort, waarbij de prijs minder ‘leidend’ is dan voorheen.”

Vrouwelijk verfijnde CAPRICE-collectie

“Voor CAPRICE geldt dat we over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt zeker niet te klagen hebben. Het zomerseizoen begon dit jaar weliswaar wat later door het slechte voorjaar, maar over het verloop van het seizoen is men tot nu toe niet ontevreden, zo horen we.” En CAPRICE draait goed mee, vertelt Thom Westerkamp. “Logisch, want de winkelier weet waar we voor staan: een gunstige prijs, een hoge kwaliteit, een goede marge en een uitstekende pasvorm.”

Stabiele prijzen

“We merken in gesprekken met winkeliers dat men redelijk tevreden is over de huidige marktsituatie, al worden er in het algemeen niet méér schoenen verkocht, maar wel duurdere door de gestegen prijzen, constateert Westerkamp. “De prijzen bij CAPRICE zijn gelukkig redelijk stabiel gebleven, geeft hij aan. “gemiddeld zijn we evenwicht gebleven, dat is prettig voor de winkelier en de consument. We hebben bovendien onlangs diverse prijzen gewonnen, waaronder de German Brand Award 2023 voor succesvolle merkenpromotie vanwege onze TV-reclamecampagne in Duitsland. Bovendien is het management van CAPRICE erg actief en bewaakt de stabiliteit. Dat zijn positieve ontwikkelingen.”

Geen minimale instaporder bij FinnComfort

We zijn tevreden over de resultaten van de laatste seizoenen, vertelt Mark van Coeverden van FinnComfort Benelux. “We hebben de corona-hobbel goed doorstaan en de vraag is stabiel gebleven. Wel zagen we dat de zomer van 2023 laat op gang kwam, maar dat had geen invloed op de winkelverkopen. Integendeel: de afverkoopcijfers zijn uitstekend! Dichte modellen werden gewoon langer doorverkocht en toen de zomer losbarstte werd naadloos overgegaan op open schoenen.”

Nederland

In Nederland ontwikkelt FinnComfort zich nog steeds goed, vertelt Van Coeverden. “We werken hard om het dealernetwerk verder te vergroten. Detaillisten vinden FinnComfort soms een uitdaging vanwege het enorme assortiment, maar voor instappers bieden wij de mogelijkheid om een kleinere ‘starterscollectie’ met populaire modellen te kiezen. Belangrijk om te weten, is dat we geen minimale instaporder hanteren en je als starter direct kunt nabestellen via onze B2B met een basisvoorraad van zo’n 140.000 paren! Daarnaast krijg je een vermelding op de store finder website en geniet je de voordelen van onze marketing-activiteiten.”

MICAM presenteert zomertrends 2024

Van 17 tot 20 september 2023 vindt in Milaan MICAM nummer 96 plaats. Topklasse schoenenmerken presenteren daar hun collectie voor de lente en zomer van 2024. Vooruitlopend op de beurs presenteert MICAM de verwachte trends voor volgend zomerseizoen.

Trendgids

MICAM wil de meest nauwkeurige prognoses bieden om haar bezoekers te helpen bij het kopen van bestsellers om de aantallen onverkochte goederen te verminderen en de zakelijke en ecologische impact te optimaliseren. Daartoe presenteert MICAM de eerste data-gestuurde schoenentrend- en kopersgids voor een internationale vakbeurs. Dit data-gestuurde project is ontstaan vanuit de wens om de bezoekerservaring te verbeteren door de meest betrouwbare seizoensgebonden trendrichtingen aan te geven. MICAM werkt hiervoor samen met Livetrend, een baanbrekende start-up op het gebied van trendinformatie en -analyse. Deze innovatieve digitale oplossing analyseert miljoenen afbeeldingen en informatie van verschillende webbronnen en vertaalt deze met speciaal ontwikkelde algoritmen naar de schoenenbranche. De Trend Guide omvat vier seizoensgebonden macrotrends voor SS24.

Schoenenbranche volop in beweging

De schoenenbranche is momenteel volop in beweging. In de media komen regelmatig berichten voorbij over fabrikanten in problemen en winkelketens die omvallen. Het lijkt dan ook alsof er een groot drama gaande is in retailland, maar in feite ligt het aantal faillisementen nog steeds relatief laag. Of dat gaat veranderen hangt af van de resultaten in de komende seizoenen, zo krijgt onze redactie te horen als we met schoenenretailers en -leveranciers contact opnemen om te horen hoe het momenteel met de schoenenbranche in Nederland gesteld is.

 

Niet bang

De verhalen over omvallende winkelketens spelen vooral in grotere steden, denkt een winkelier in een middelgrote plaats. “Er is hier een gezond winkelcentrum en eigenlijk hebben we weinig last van leegloop. Als er iemand afvalt is dat gat dan ook snel weer opgevuld. Ik ben niet zo bang voor de toekomst wat dat betreft” Die laatste opmerking is er een die we overal horen, want hoe je het ook wendt of keert: ondanks de zorgen in de branche is vrijwel iedereen die we gesproken hebben uiteindelijk positief over de toekomstverwachtingen. Dat heeft te maken met het feit dat 2023 ondanks een koud voorjaar ondertussen op stoom ligt. De meeste ondernemingen draaien weer goed en plussen zelfs ten opzichte van 2019, het laatste normale retailjaar. Er is dus geen echte reden tot paniek, vinden zowel retailers als leveranciers.

Ivo Bremmer: We zijn heel blij met Bremmer Schoenen Zwolle!

Vorig jaar februari ging Wieten Schoencomfort in Zwolle over in handen van Bremmer Waddinxveen. Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en daarom nam TRED contact op met Ivo Bremmer om te horen hoe het gaat met Bremmer Zwolle en Bremmer Waddinxveen.

 

Snel gewend

Na de verbouwing door Pieter Wieten is er aan de Diezerkade in Zwolle een geheel nieuwe winkel ontstaan en de vaste klanten waren blij verrast door het moderne uiterlijk van het pand en de volledig opgefriste winkel, vertelt Ivo Bremmer. “Die klanten stellen het bovendien op prijs dat ze nog steeds hun vertrouwde gezichten tegenkomen en dat de ervaring van de medewerkers behouden is gebleven. Belangrijk, want het betreft een comfort-winkel met  specifieke kennis en een eigen clientèle, en niemand hoefde nu op zoek te gaan naar een andere schoenenwinkel. Dat wordt zeer gewaardeerd. De overname is naadloos verlopen en er staat eigenlijk alleen een andere naam op de gevel. We zijn dus heel tevreden en eigenlijk waren we er heel snel aan gewend dat er nu een filiaal in Zwolle bij is gekomen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0