De maart editie vakblad TRED is verschenen, hierbij een overzicht van een aantal onderwerpen:
Lloyd presenteert moderne klassiekers
Het loopt momenteel lekker met Lloyd, vertelt Herbert Hessels van Lloyd-agent Arcon Schoenimport als TRED contact opneemt voor een update. “We zitten qua verkopen bijna weer op het niveau van 2019.” Hij relativeert wel direct dat het logisch is dat Lloyd weer groeit: “De markt voor geklede schoenen trekt fors aan na ruim twee jaar casual en dan is het niet gek dat ook Lloyd dat merkt.” Dat het merk aanslaat, merkt Hessels aan de stabiele groei van ongeveer 15% op jaarbasis. “Dat komt door de succesvolle partnerships met onze klanten. Zij hebben vertrouwen in het merk.”
“Lloyd heeft voor herfst/winter 2023-2024 een zeer sterke herencollectie gepresenteerd en ook de damescollectie is prachtig. Er wordt heel positief gereageerd op beide collecties door onze klanten. De prijsklasse van Lloyd ligt weliswaar in het hogere segment, maar de kwaliteit is dan ook helemaal in orde. Je krijgt absoluut waar voor je geld!”
Een eeuw LOWA
LOWA bestaat dit jaar precies een eeuw. Wat in 1923 begon als kleine schoenmakerij is uitgegroeid tot het internationale merk LOWA, dat in meer dan 80 landen vertegenwoordigd is. Met een constante productevolutie en het continu vasthouden aan de kernwaarden pasvorm, comfort en kwaliteit is de naam LOWA tegenwoordig een begrip en heeft het merk iconische modellen voortgebracht.
Speciale collectie
Voor de speciale Anniversary collectie heeft LOWA diverse klassieke trekkingmodellen opnieuw vormgegeven. Qua uiterlijk zijn de RANGER GTX, LADY GTX, LADY SPORT LL en TREKKER LL gebaseerd op dé klassiekers van LOWA, maar op het gebied van functionaliteit zijn ze moderner dan ooit. Helemaal nieuw is de Vibram APPTRAIL DIVO zool. Deze zorgt met twee PU-lagen met een verschillende hardheid voor de nodige demping onder de hiel en de bal van de voet. Bovendien verbetert deze zool dankzij de licht gebogen vorm het natuurlijke afrolgedrag én wordt de voet optimaal ondersteund. Een aantal leuke details, waaronder een ‘1923’ borduursel op de achterkant van de jubileummodellen, zijn een knipoog naar 100 jaar LOWA.
Inkoopseizoen stelt tevreden
Het inkoopseizoen voor herfst/winter 2023-2024 is naar tevredenheid verlopen, is de conclusie na gesprekken met een scala aan leveranciers. De stemming onder de winkeliers wordt als overwegend positief ervaren, al merken veel leveranciers wel dat er bewuste keuzes worden gemaakt bij de inkoop.
Vertrouwen
Diverse leveranciers geven aan dat het afgelopen winterseizoen wat tam is geweest, met name omdat de herfst niet echt koud wilde worden tot pakweg oktober. De afverkopen in deze periode kwamen dus wat later op gang, al heerst ook daarover tevredenheid. Nergens hoorden we geluiden dat er minder ingekocht wordt voor volgend winterseizoen, wat betekent dat de meeste winkeliers vertrouwen hebben in de toekomst. Althans de winkeliers die kansen zien. Wat namelijk ook opvalt, is dat er de laatste tijd meer kleine zelfstandige schoenenzaken de schoenlepel aan de wilgen hangen, meestal vanwege pensioen en gebrek aan opvolging.
Als er trends waargenomen kunnen worden, is het dat gekleed aan een hernieuwde opmars bezig is. Het sportievere segment in de comfort-branche is langzaamaan wat minder populair aan het worden, zo lijkt het. Comfortabele schoenen met een nette uitstraling zijn weer terug van weggeweest ten koste van de casual sneaker. Ook positief: de leverings- en productieproblemen her en der in schoenenland lijken eindelijk onder controle te zijn. Foto: Solidus
Rexor bestaat 70 jaar
De afgelopen Rexor Ledendag op 31 januari in Antwerpen is wederom naar tevredenheid verlopen, vertelt Niek Jansen. “We blikken tevreden terug op een succesvolle editie en ontvingen talrijke positieve reacties van zowel leden als exposanten. Met ruim 155 standhouders en meer dan 220 merken was er voor ieder wat wils en zijn de leden vol inspiratie weer huiswaarts gekeerd.” Die leden zijn voornamelijk zelfstandige ondernemers, soms met meerdere filialen, maar altijd familiebedrijven, geeft Jansen aan.
70 jaar
Dit jaar viert Rexor haar 70e verjaardag en daarom is op SHOES Düsseldorf op de stand een achterwand met daarop een groot hart met foto’s van leden en partners waarmee 70 jaar Rexor volop onder de aandacht wordt gebracht. “We hebben er bewust voor gekozen om geen groot feest te organiseren ter ere van het jubileum, maar we komen de leden in plaats daarvan tegemoet met een extra conditie. Daarmee zeggen we dankjewel aan al onze leden voor het jarenlange vertrouwen. We zijn maar een kleine organisatie, maar als Rexor blijven we onze leden constant service bieden en ik hoop dat zij dit ook als vanzelfsprekend blijven beschouwen in de toekomst.”
De zichtbare impact van herontwikkeling
In de vorige TRED publiceerden we dat Locatus constateerde dat de winkelleegstand momenteel daalt. Winkelgebieden blijken veerkrachtiger dan gedacht. Het voorspelde bloedbad in de winkelstraat is in 2022 uitgebleven. De Retail Risk Index van Locatus, een maatstaf voor de gezondheid van winkelpanden in winkelgebieden, ziet er momenteel zelfs beter uit dan in 2019 of 2018. Hoe kan dit ‘herstel’ worden verklaard?
Door een analyse van jaar-op-jaar mutaties in de database van Locatus is te achterhalen welke 4.000 verkooppunten uit de voorraad zijn gehaald. Laten we even inzoomen en bestuderen welke verkooppunten dat zijn in de winkelgebieden (de basis van de Retail Risk Index).
– Deze panden bevonden zich hoofdzakelijk in winkelgebieden waar het initiatief tot herontwikkeling jaren geleden is begonnen. En waarvan je nu de resultaten ziet.
– Vrijwel alle panden die uit de voorraad zijn genomen hadden een hoge RRI (= hoog risico op stoppen). Ze waren dus al gekenmerkt als ‘ongezond’.
– De helft van de panden die uit de voorraad zijn genomen stond in 2021 leeg, en vaak ook al de jaren ervoor.
– De andere helft van de panden toont opvallend veel wisselingen van eigenaar, zit in een minder aantrekkelijke straat of maakt deel uit van een branche die krimpt.
– De uit-de-voorraad ontwikkeling zie je in alle typen winkelgebieden. De typen ‘hoofdwinkelgebied groot’, ‘hoofdwinkelgebied klein’ en ‘kern verzorgend centrum klein’ zijn hierin relatief licht oververtegenwoordigd.
– Alle provincies dragen bij aan het uit-de-voorraad nemen van winkelpanden.
Schoenenbranche start jaar met topverkopen
De schoenen- en lederwarenbranche is het 2023 goed begonnen. In januari werd in geld gemeten ruim 31 procent meer omgezet dan in januari vorig jaar. Na de kledingbranche was de schoenenbranche daarmee in januari de best presterende branche in de detailhandel. Ook over heel 2022 presteerden beide branches het best. Een stijgend ondernemers- en consumentenvertrouwen kan dit jaar wellicht gunstig uitpakken voor de schoenen- en lederwarenbranche. Aan de hand van recente CBS-data maakt onze redactie economie in dit artikel de stand van zaken op van de schoenen- en lederwarenbranche in het bijzonder en van de overige branches van de detailhandel in het algemeen.
Vertrouwen
Consumenten waren in februari minder pessimistisch dan in januari. Het consumentenvertrouwen ging van -49 naar -44. Ondanks de voortdurende hoge inflatie en Oekraïne-oorlog zit het consumentenvertrouwen sinds november vorig jaar in een stijgende lijn. Het vertrouwen van de ondernemers in de detailhandel is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen naar een score van 3,5. Dit is het hoogste niveau sinds het derde kwartaal 2021, toen het vertrouwen 5,7 aantikte. Over de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de detailhandel waren aan het begin van het eerste kwartaal bijna evenveel ondernemers negatief als positief, zodat een stabiele werkgelegenheid mag worden verwacht in het lopende eerste kwartaal van dit jaar.