Met ingang van het winterseizoen 2016 lanceert Van Overdijk Fashion Group BV het nieuwe schoenenlabel Prossima als Pronto Moda op de Nederlandse markt. Volgens Marco van Overdijk, eigenaar van Van Overdijk Footwear Group BV haakt Prossima goed in op de stijgende vraag naar young fashion footwear met een hoog easyfit-gehalte in een populaire prijsklasse. “Wij bieden Nederlandse detaillisten een vernieuwend en uitdagend concept, waarbij de directe en persoonlijke samenwerking met de detaillist centraal staat”, licht hij toe.
Het volgende
Het zwaartepunt wat betreft de positionering en identiteit van Prossima – wat Italiaans voor ‘het volgende’ betekend – ligt op ‘trendy sport-deluxe’. Met name de snelle opvolging van vernieuwingen binnen de collecties zullen bij dit nieuwe merk kenmerkend zijn. Collecties voor Prossima worden het gehele jaar door ontwikkeld, met het oog op de laatste trends. Nieuwe kleuren en/of materialen zullen elkaar in snel tempo opvolgen. Bovendien zal Prossima gepositioneerd worden middels uiteenlopende social-media. Zodoende wordt het merk direct bij de consument onder de aandacht gebracht.
Persoonlijk
Van Overdijk koos bewust voor een persoonlijke aanpak in de benadering van de detailhandel. Dat houdt in dat Prossima niet geposteerd zal worden in een showroom op C.A.S.T.. Op individuele basis en door middel van persoonlijke bezoeken zal het label in de markt worden gezet. Tevens zullen de collecties via alternatieve beurzen in Nederland, zoals verschillende gastexposities op modevakbeurzen, haar weg naar de detailhandel gaan vinden. Van Overdijk: “Wij vinden de cyclus van het inkoopproces dat past bij de traditionele schoenvakhandel niet passen bij het Umfelt waarin Prossima zich in de toekomst zal gaan begeven. Dat betekent niet dat Prossima niet uitermate geschikt is voor de traditionele schoendetaillist. Integendeel. Het is echter de compactheid van de collecties die het complex maakt om een gehele showroom steeds per seizoen te vullen met voldoende aanbod. Kleinere exposities en een steeds compact aanbod waarmee gereisd wordt ligt dan ook veel meer voor de hand. Bovendien willen we met Prossima niet alleen tijdens de traditionele inkoopcyclus in beeld zijn bij de detaillist, maar juist gedurende het hele jaar. Mode staat immers nooit stil.
Marge
Volgens Van Overdijk is ook in het comfortsegment van de schoenendetailhandel rendement het belangrijkste argument geworden. “Omzetsnelheid is dus het sleutelwoord en dit vraagt om een perfecte combinatie van modische hot-items, in het oog springende kleur- en materiaalcombinaties, comfortabele modellen een een commerciële winkelverkoopprijs. Prossima beantwoordt met dit nieuwe concept aan deze eisen. Vanuit deze gedachte ontwikkeld, krijgt Prossima een marge en calculatie voor de detaillist mee vanaf 2.5. De Winkelverkoopprijzen zullen liggen tussen de 119 en 159 euro. ”