VELOUS geeft je voeten rust
Je voeten rust gunnen, na een stevige wandeling, een straf stuk wielrennen of hardlopen, of gewoon na het werk, is gewoon heel erg lekker. Je voeten krijgen het iedere dag vaak zwaar te verduren en dan is het fijn om ze een beetje bij te laten komen. Zonder schoenen met je voeten omhoog bijvoorbeeld, of lekker met een paar slippers je tenen de vrijheid geven. Een setje platte flipflops voldoet dan vaak aan de wens om heel even de boel de boel te laten, maar nog fijner is het om een paar slippers of sandalen aan te trekken die als gegoten zitten en waarmee je voeten dusdanig ondersteund worden dat je eigenlijk niet meer merkt dat je ze aan hebt: recovery footwear..
Nieuwe categorie
Wat is recovery footwear? Recovery footwear, vertaald in plat Nederlands met de term herstelschoeisel, zijn schoenen die je voeten helpen om te herstellen na een sportieve inspanning of die je gewoon draagt voor maximaal dagelijks comfort. Het idee hierachter is dat het voetbed ervoor zorgt dat de druk op je hiel, voetzool en tenen zodanig evenredig verdeeld wordt dat de gehele voet tot rust komt en het
‘VELOUS Recovery footwear vormt een nieuwe categorie schoenen’
en het comfort krijgt dat nodig is. In Nederland presenteert Dick Wijsman nu VELOUS Footwear, specialist in herstelschoeisel. “We kennen allemaal de begrippen comfortschoenen, sandalen, sneakers en slippers, maar herstelschoenen vormen in feite een nieuwe categorie in de schoenenwereld”, vertelt hij. “De een draagt ze omdat hij of zij een probleem heeft met de voet, bijvoorbeeld omdat deze moet herstellen na een breuk of een operatie, voor de ander is het een manier om de voeten te laten bijkomen van een zware inspanning. Je voeten zijn het fundament van je lijf, dus hoe beter je voor je voeten zorgt, des te beter dat voor de rest van je lichaam is. Alles begint bij de basis.”
Geen onbekende
Dick Wijsman is geen onbekende in schoenenland, maar voor wie zich afvraagt wie toch Europa aan de Teva’s, UGG’s en Crocs gekregen heeft, zetten we als TRED-redactie graag de boel nog eens op een rijtje.
Wijsman: “Ik ben als twintiger begonnen met WJ Sportswear, wat staat voor Wijsman en De Jong. Ons eerste grote merk in de Benelux was Patagonia, destijds nog een tamelijk onbekend outdoor-merk dat door de Amerikaanse rotsklimmer Yvon Chouinard is opgericht. Met Patagonia ging het heel snel de goede kant op. Men vond het duur, maar het werd uiteindelijk een begrip in de outdoor-wereld. Bij Patagonia heb ik heel veel geleerd over hoe je een merk consistent in de markt zet. Toen ik een keer in het Californische Ventura in de Patagonia-winkel kwam, zag ik daar Teva sandalen, in 1982 uitgevonden door rafting-gids Mark Thatcher. Die leken me ook ideaal voor kayaken, een sport die ik destijds beoefende, en ik heb de vraag gesteld of ik ze voor Europa mocht gaan importeren. In eerste instantie vond niemand buiten de outdoor-wereld ze interessant, totdat Zwartjes Amsterdam ze met een advertentie in de krant zette… daarna waren ze meer niet aan te slepen en werden Teva’s ook in de reguliere schoenenhandel populair. Ik werd door Deckers Outdoor Corporation, het bedrijf achter Teva, vervolgens gevraagd om de Europese business op me te nemen. Dat was af en toe best eng – bedenk eens hoeveel voorraad je aan moet houden voor een Europese markt -, maar ik geloofde er absoluut in. Dat heeft me geen windeieren gelegd.”
UGG en Crocs
Na Teva volgde een nieuw avontuur, vertelt Wijsman: UGG. “Teva was een populair zomerproduct, maar in de winter verkoop je er niet zoveel, dus met Deckers Outdoor USA waren we op zoek naar een winteraanvulling op de Teva-collectie. Na diverse pogingen om ook van TEVA een winterproduct te maken, kwamen we met Brian Smith in contact die op dat moment zijn merk UGG wilde verkopen. We hebben toen in het global management gestemd of Deckers UGG moest kopen en niet lang daarna konden we het merk aan ons portfolio toevoegen. UGG’s werden steeds populairder in de Californische surfwereld – als je uit het koude oceaanwater komt is een warm schapenvachtje wel lekker aan je voeten – maar in eerste instantie deed het niet veel in Europa. We verkochten ze ook hier vooral aan surfers. Totdat Oprah Winfrey ze begon weg te geven in haar show. De rest is geschiedenis…”