Volop ontwikkelingen bij Footnotes
In 2021 spraken we Marco van Overdijk van Footnotes over de stand van zaken bij het merk, middenin corona-tijd. Ondertussen is Footnotes gelukkig in rustiger vaarwater terecht gekomen.
Stabiele productie
“Het gaat de goede kant op met Footnotes”, vertelt Van Overdijk. “We hebben een pittige tijd achter de rug, met een stagnerende groei tijdens corona en aanhoudende leveringsproblemen van onze voormalige Portugese partner tot 2022. Maar sinds januari vorig jaar is de situatie onder controle. We hebben een lange adem, een veerkrachtig team en doorzettingsvermogen, wat heeft geresulteerd in een stabiele productie en perfecte uitleveringen door de samenwerking met twee Italiaanse partners. Dit zijn kleinere producenten met een lokale sourcing van materialen, waardoor we de kwaliteit en levertijden kunnen bieden die nodig zijn. Ook kunnen we nu wel snel bijproduceren en naleveren door deze constructie. De eerste productie met deze nieuwe producenten hadden we al in januari 2022 volledig uitgeleverd en is goed ontvangen, net als de najaarscollectie die nu net in de winkels ligt. De doorverkoopresultaten zijn goed en de nieuwe SS24-collectie staat er geweldig bij. Hierdoor krijgen we er komend voorjaar tientallen nieuwe verkooppunten bij in Nederland en Belgie, onder andere via Podolinea, maar ook via de recente Rexor-ledendag. Kortom: we gaan groeien!”
Doorontwikkeld
Als het gaat om volgend zomerseizoen heeft Footnotes de succesvolle lichtgewicht groepen van vorig jaar verder doorontwikkeld. “We bieden veel nieuwe modellen op de bekende extra light onderwerken, maar nu ook op een nieuwe, tweekleurige lichtgewicht EVA-zool, wat qua technologie vrij uniek is. We bieden vooral moderne sneakers in H- en K-wijdte, uitgevoerd in zowel multicolor combinaties, maar ook in zachte tinten en rustige combi’s. En we zetten uiteraard in op modieuze loafers. Bovendien brengen we komende zomer nieuwe enkellaarsjes met een uitstekende pasvorm in zowel H- als K-wijdte. Wie onze leest Daisy van weleer nog kent, weet voldoende. Deze nieuwe ontwikkelingen zijn bovendien erg betaalbaar! De enkellaarsjes zijn 189 euro, maar de kern van onze collectie modische comfortschoenen bevindt zich in een concurrerende prijsklasse van 169-179 euro. Onze H- en K-wijdtes vormen hier de echte toegevoegde waarde voor de retailer die in een betaalbare prijsklasse functionele schoenen met een sportieve classic uitstraling wil bieden. We proberen bovendien altijd een goede mix van traditioneel en modern te combineren met een vrouwelijke look om zodoende een brede groep retailers en consumenten te kunnen bedienen.”
Offline én online
De transformatie van Footnotes van een offline merk naar een offline én online goed zichtbaar merk is ondertussen ook op orde, geeft Van Overdijk aan. “Overigens is dat wat anders dan velen denken. We tonen de volledige seizoenscollecties online via onze eigen website, en via de CAST portal kunnen winkeliers een inkijk krijgen in onze nieuwste items voor komend voorjaar. We hebben géén webshop, want we stellen het belang van samenwerking met de gespecialiseerde schoenenretailer voorop. We bieden voor iedere dealer gepersonaliseerde content aan voor gebruik online en op de socials. Denk daarbij aan campagnebeelden met het logo van de retailer voor gebruik op hun eigen socials en een goede store locator met doorklik-mogelijkheid naar de webshop van de dealer. We willen namelijk dat de consument altijd naar de winkel gaat voor onze schoenen.”